Μια διώρυγα που θα συνδέει τον Άρδα με το Θρακικό πέλαγος σχεδιάζεται να κατασκευαστεί παράλληλα με τον Έβρο, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της ΓΝΩΜΗΣ. Η διώρυγα θα έχει μήκος 150 χιλιόμετρα, πλάτος 30 μέτρα και βάθος 7 μέτρα. Για το έργο είναι ενήμεροι η Αντιπεριφερειάρχης Έβρου κ. Νικολάου, οι Δήμαρχοι του Νομού, δημοτικοί σύμβουλοι, αλλά και υπηρεσιακοί παράγοντες, σχετικοί με τη διαχείριση των υδάτων του Νομού. Σκοπός του έργου είναι η αντιπλημμυρική προστασία του Νομού, μια και θα διοχετεύει ελεγχόμενες ποσότητες υδάτων του Άρδα προς τη θάλασσα, χωρίς να περνούν μέσα από τον ποταμό  Έβρο. Ο έλεγχος της ροής  θα γίνεται με θυροφράγματα σε περιόδους πλημμυρών, ενώ η διώρυγα θα μπορεί να  χρησιμοποιείται και για αρδευτικούς λόγους το καλοκαίρι, μια και θα συγκρατεί μεγάλες ποσότητες νερού που θα φθάνουν τα 30 εκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Το μεγαλεπήβολο αυτό έργο που υπολογίζεται ότι θα κοστίσει πάνω από 100  εκατομμύρια ευρώ, μαζί με τις απαλλοτριώσεις, τα τεχνικά έργα και τις εναποθέσεις των προϊόντων εκσκαφής, σχεδιάζεται να ξεκινήσει άμεσα, μια και θα λειτουργήσει και σαν ένα είδος ανάσχεσης των λαθρομεταναστών.
Υπάρχει βέβαια και η δυνατότητα, η διώρυγα αυτή να είναι πλωτή για ελαφρά σκάφη και να συνδεθούν οι πόλεις του Έβρου με τη θάλασσα, πραγματοποιώντας ένα όνειρο των παλιών πολιτικών που υπόσχονταν …λιμάνι στο Διδυμότειχο και την Ορεστιάδα. Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι στην αρχαιότητα ο Έβρος ήταν πλωτός. Εκ πρώτης όψεως είναι πράγματι ένα εξαιρετικής σημασίας έργο που αλλάζει τα δεδομένα του Νομού σε πολλά επίπεδα και δεν είναι τυχαίο ότι εξαγγέλλεται μετά την ανακοίνωση του Τούρκου Πρωθυπουργού για τη διώρυγα δυτικά της Κωνσταντινούπολης, που θα συνδέσει τον Εύξεινο Πόντο με την Προποντίδα.
Ήδη ξεκίνησαν οι επαφές με τους αγρότες που έχουν τα χωράφια τους στην ζώνη κατασκευής του έργου και τους προτάθηκε, μέχρι να γίνει η απαλλοτρίωση, να αποζημιώνονται ετησίως με το ποσό των 200 ευρώ ανά στρέμμα, που θεωρείται πολύ ικανοποιητικό ποσό για την απώλεια  της παραγωγής.
Θεωρείται επίσης ότι το κόστος  κατασκευής αυτής της διώρυγας θα αποσβεστεί σύντομα από την αποφυγή των  πληρωμών  των ζημιών που κάθε έτος προκαλούν οι πλημμύρες στο νομό, αλλά και από τις άλλες χρήσεις της τεράστιας ποσότητας νερού που θα αποθηκεύεται.

Τα προβλήματα
Εκτός από τα οφέλη όμως υπάρχουν και προβλήματα και δυσκολίες που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν οι μελετητές του έργου. Το πρώτο είναι ο κίνδυνος να μεταφερθούν στο ελληνικό έδαφος τα πλημμυρικά νερά που κατακλύζουν την περιοχή της Αδριανούπολης, μια και τα νερά του Άρδα που δημιουργούν το πρόβλημα στη συμβολή τους με τον Έβρο, σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις, θα εισέρχονται στη διώρυγα, η οποία ελλείψει αναχωμάτων, θα υπερχειλίζει και θα προκαλεί πλημμύρες στους κάμπους από όπου θα διέρχεται. Πρέπει να σημειωθεί ότι η διώρυγα θα περνάει και από τη χερσαία ζώνη της περιοχής της Βύσας, παράλληλα με τα χερσαία ελληνοτουρκικά σύνορα, η οποία θα δεχθεί πρώτη τα πλημμυρικά φαινόμενα.
Το άλλο τεχνικό πρόβλημα είναι η διέλευση από την περιοχή βόρεια του Σουφλίου, τη γνωστή ως «Κανόνι», όπου δεν υπάρχει χώρος ούτε για τη σιδηροδρομική γραμμή. Το τρίτο μεγάλο πρόβλημα είναι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου, το οποίο θα διαταράξει την υδρολογική ισορροπία του Νομού, θα έχει επιπτώσεις στη στάθμη του υπόγειου ορίζοντα, θα στερέψουν τα πηγάδια της περιοχής που έχουν βάθος μικρότερο από 7 μέτρα και θα επηρεασθούν οι γεωτρήσεις.
Επιπτώσεις θα υπάρξουν και στη χλωρίδα και πανίδα της περιοχής, οι οποίες μάλλον θα είναι ευνοϊκές, ενώ υπάρχει και το πρόβλημα της εναπόθεσης των 30 εκατομμυρίων προϊόντων εκσκαφής, τα οποία θα πρέπει να απομακρυνθούν από την περιοχή, σε περίπτωση που δεν κατασκευασθούν με αυτά αναχώματα.
Οι πληροφορίες μας είναι ότι συντάσσονται περιβαλλοντικές μελέτες για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον από την κατασκευή της διώρυγας.

Εφ. «Η Γνώμη»