ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΤΟ ΚΥΤ ΦΥΛΑΚΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΚΕΚΑ
-Το οδοιπορικό μιας θλιβερής και απίστευτα γραφειοκρατικής πορείας – Η εξόφθαλμη ανικανότητα και διγλωσσία των εμπλεκομένων υπηρεσιών- Η μέσα από έρευνα πρόταση μου.

Από τον Ηλία Ν. Ηλιακόπουλο*

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Από την αρχή του έτους ο Έβρος γενικότερα αλλά και η περιοχή της Ορεστιάδας ειδικότερα ζουν το δικό τους μαρτύριο και ανεβαίνουν τον δικό τους Γολγοθά. Γνωρίζοντας πως η επίσημη πολιτεία δια στόματος αρχικά του υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότη Μηταράκη, αργότερα κι από άλλους …, υπό το πρόσχημα αναβάθμισης των υφιστάμενων δομών στην περιοχή Φυλακίου Ορεστιάδας, επισημαίνω ότι προευτρεπίζει (προετοιμάζει) στην καλύτερη περίπτωση επέκταση των υφιστάμενων δομών αλλά ατενίζοντας με ρεαλιστική προοπτική, ότι στοχεύει στην δημιουργία νέων δομών , που θα μπορούν να στεγάσουν πολλές χιλιάδες αλλογενών και αλλοθρήσκων και μάλιστα εν πολλοίς, φανατικών ισλαμιστών, απροσδιόριστης προέλευσης. Και που όλα αυτά; Στις παρυφές των συνόρων με Τουρκία και Βουλγαρία!
Παρακολούθησα όπως η πλειοψηφία του λαού του Έβρου και εγώ με την σειρά μου όλη την μέχρι πορεία της προσπάθειας του «Αθηνοκεντρικού» κράτους αρχικά να μας πιάσει στον ύπνο αλλά στην συνέχεια , όταν είδε να βραχυκυκλώνει το πράγμα και να ξεσηκώνεται ο ακριτικός και περήφανος λαός του Έβρου, να αναδιπλώνεται, να αλλάζει γραμμή πλεύσης , προσπαθώντας να μας πείσει περί των καλών και ειλικρινών προθέσεων του για δήθεν γόνιμο και διαπραγματευτικό διάλογο. Στην πραγματικότητα, όπως φάνηκε στην πορεία, το μόνο που ήθελε η υποκριτική κεντρική εξουσία ήταν να κερδίσει χρόνο και να διαπραγματευτεί την μίσθωση των παρακείμενων αγροτεμαχίων από τους αδύνατους οικονομικά αγρότες της περιοχής με «λεόντειες» δελεαστικές ρήτρες υπέρ τους , για να μπορεί στην συνέχεια ανενόχλητη να εφαρμόσει το εωσφορικό σχέδιο της, που δεν είναι άλλο από την δημιουργία νέων δομών στο ευαίσθητο υπογάστριο της ελληνοτουρκικής συνοριογραμμής.
Παρ ότι η ηχηρή αλλά συνάμα και ενοχλητική παρουσία του δήθεν μόνου αρμόδιου υπουργού Μετανάστευσης( γιατί πίσω από αυτόν υπάρχουν κι άλλοι…) στις αρχές του έτους στα ιερά χώματα του Έβρου όχι μόνο δεν έλυσε το πρόβλημα, τουναντίον όξυνε τις αντιθέσεις, δημιουργώντας εντυπώσεις και ανούσια αύξηση αδρεναλίνης στις προγραμματισμένες εκδηλώσεις και συλλαλητήρια , ποτέ δεν πίστεψα στις άναρθρες κραυγές και στα συνθήματα, που από μόνα τους μόνο κακό μπορούν να κάνουν, αντίθετα στην δική μου συνείδηση εγκαταστάθηκε έμπλεη η ιδέα να βαδίσω με το «πνεύμα του Οδυσσέα», εξαναγκάζοντας το δύσμορφο θηρίο της κρατικής αυθαιρεσίας να «ομολογήσει» με τις ίδιες του τις πράξεις αλλά και παραλείψεις , την εγκληματική αμέλεια προς την ακριτική και όντως ηρωική περιοχή αναφορικά με τις δομές στα σύνορα του Βορείου Έβρου .Ταυτόχρονα όμως να αποκαλυφθεί η «νομιμότητα λειτουργίας» των δομών αυτών από κάθε άποψή, ιδίως , περιβαλλοντολογική, υγειονομική, πολεοδομική! Για να μπορώ στην συνέχεια να ορθώσω λόγο , όπως και πολλοί άλλοι μαζί μου και με στεντόρεια φωνή να απαιτήσω «Κλείστε τες» ! Εντελώς , αφού εξ αρχής είναι παράνομες !
ΠΡΟΔΙΑΘΕΣΗ -ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Και πως θα γινόταν αυτό; Μόλις είχα ξεκινήσει το συναρπαστικό ταξίδι στα θολά και όζοντα ύδατα των διαφόρων εμπλεκομένων υπηρεσιών γύρω από το θέμα…Που κι αυτές με την σειρά τους τυλίγονταν από την συνωμοτική έως ένα σημείο επιβαλλόμενη σιωπή της κροκοδείλιας και άφιλης κεντρικής εξουσίας . Γνώριζα από την αρχή , πως το σκαφίδι μου μπορούσε να προσέκρουε σε ύφαλο .Όμως έπρεπε να τολμήσω… Η ιδέα αλλά και η εικόνα της μοναχικής πορείας μου ενδυναμώθηκε περισσότερο , όταν αφελώς ζήτησα την συμπαράσταση και κάποιων « εντός των τειχών» ευρισκομένων συναρμοδίων αλλά εισέπραξα ευγενική άρνηση και παραπομπή… Έτσι με «παραγάδι» τις με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο( κορονοιού γαρ !) κατατεθείσες αιτήσεις μου άρχισα να διαβαίνω εν πολλοίς αχαρτογράφητα νερά!
Πριν ξεκινήσω να υφαίνω το νήμα των επίπονων ερευνών μου ήθελα να καταγράψω προκαταβολικά κάποια αναπόφευκτα συμπεράσματα που θα είναι οδοδείκτες για την περαιτέρω πορεία μου . Όποιες απαντήσεις κι αν έλαβα , εισέπραξα την πικρή γεύση της συνεχώς επικαλούμενης αναρμοδιότητας από μέρους των εμπλεκομένων υπηρεσιών . Το « δεν είμαι εγώ , ψάξτε αλλού και παρακάτω» ηχεί ακόμη εφιαλτικά στα αυτιά μου! Η προχειρότητα είναι ακόμη ένα βασικό χαρακτηριστικό πολλών εκ των υπηρεσιών που ορίστηκαν να ελέγχουν έστω και υποτυπωδώς την καταλληλότητα λειτουργίας των συγκεκριμένων δομών. Γιατί όπως αντιλαμβάνεστε οι δομές είναι τυπικά δυο , έστω κι αν είναι συγκοινωνούντα δοχεία μεταξύ τους . Το ΚΥΤ και το ΠΡΟΚΕΚΑ. Πότε κάποιες υπηρεσίες εμφανίζονται αρμόδιες για το ένα αλλά αναρμόδιες για το άλλο και τανάπαλιν! Μέσα από όλα αυτά αναδύεται το αποφώλιο (αποκρουστικό) πρόσωπο της ελλαδικής γραφειοκρατίας! Απέραντος κατακερματισμός λοιπόν των δήθεν αρμοδίων αλλά στην πορεία αναρμοδίων υπηρεσιών! Γιατί αλήθεια τόσες υπηρεσίες για το ίδιο θέμα .Γιατί όχι ακόμη και μία ; Μήπως για να μη βγαίνει άκρη από καμία , η μία να παραπέμπει στην άλλη και έτσι και έλεγχος να μην υπάρχει αλλά και οι ίδιες να κινούνται στο λυκόφως του απυρόβλητου;! Και η Έλλειψη Συντονισμού μια ακόμη θλιβερή διαπίστωση στη λειτουργία των υπηρεσιών. Πιο πέρα συνυφασμένη με τα παραπάνω και η έκδηλη εσωστρέφεια αρκετών από τις υπηρεσίες. Αν μπορούσαν και δεν τις υποχρέωνε το Σύνταγμα( Άρθρο 5Α και 10 Σ) μπορεί και να μην έλεγαν τίποτε ! Τελικά και η ελλειμματική πληροφόρηση μου έμεινε πικρή γεύση στο στόμα…
ΠΡΩΤΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ -ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Το πρώτο μου ταξίδι στην λιμνοθάλασσα του σκότους και της ελλειμματικής πληροφόρησης ξεκίνησε από το τμήμα Περιβάλλοντος κ Υδροφορίας , Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης , Περιφερειακή ενότητα Έβρου. Έλαβε η αίτηση μου αρ πρωτ.74601 /1366/29-3-2021 και τον χρεώθηκε σχετικός εισηγητής .
Καίριο μέλημα μου , όπως και όλων πιστεύω άλλωστε, ήταν και είναι η τήρηση των υγειονομικών κανόνων μια και πλησίον ΚΥΤ ΚΑΙ ΠΡΟΚΕΚΑ διέρχεται αρδευτικό κανάλι , προοριζόμενο για τις καλλιέργειες των αγροτεμαχίων .Εκτός όμως από αυτό υπάρχει και ο γενικότερος υδροφόρος ορίζοντας της περιοχής για τον οποίον έπρεπε να λάβω μια απάντηση πως δεν έχει μολυνθεί από την μέχρι τότε μακροχρόνια λειτουργία των υφισταμένων δομών. Τόσοι «λάθρο» βλέπετε και να μη τηρούνται οι στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής ;!
Ζήτησα να πληροφορηθώ εγγράφως ποια είναι η απόσταση μεταξύ ΚΥΤ – ΠΡΟΚΕΚΑ και του υπάρχοντος αρδευτικού καναλιού που διαπερνά την περιοχή , ποια πρέπει να είναι κατά Νόμον η απόσταση μεταξύ των και αν είναι μικρότερη της επιτρεπόμενης , γιατί συνέχισε και δεν έπαυσε η λειτουργία των πιο πάνω δομών ;( Ερωτήματα 1-3)
Τονίζοντας και πάλι την λειτουργία του αρδευτικού καναλιού ζήτησα να πληροφορηθώ , αν έχουν υπάρξει οι απαραίτητες περιβαλλοντολογικές μελέτες, έτσι ώστε να διασφαλίζονται οι συνθήκες υγιεινής καθώς και η προστασία του περιβάλλοντος και αν δεν έχουν γίνει , γιατί δεν έχουν γίνει μέχρι τώρα (ερώτημα 4) και τέλος , αν έχει υπάρξει βιολογικός καθαρισμός και για πόσα άτομα , μέλημα απαραίτητο για την υπηρεσία που ορίστηκε υπεύθυνη για την λειτουργία αμφοτέρων των δομών! Ακόμη ζήτησα να με πληροφορήσουν, αν σχεδιάζεται νέος και για πόσα άτομα( Ερώτημα 5).
Θεμελίωσα το έννομο συμφέρον μου στις καίριες διατάξεις του Συντάγματος , ιδία το δικαίωμα στην πληροφόρηση ( Άρθρα 5Α , 10 ) Το δικαίωμα στην προστασία του περιβάλλοντος( Άρθρο 24) στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια( Άρθρο 2) και στην αρχή της αναλογικότητας(Άρθρο 25) .Γιατί δεν μπορεί επ ουδενί η Ελλαδική πολιτεία να λειτουργεί αβασάνιστα υγειονομικές βόμβες και να μην λαμβάνει τα ελάχιστα μέτρα προστασίας των δύσμοιρων και ανυποψίαστων ακριτών της επίμαχης περιοχής , αλλά να «σκάνε» αυτές του λόγου τους , μόλις ανακύπτει το ζήτημα της αδηφάγου επέκτασης , κατ ουσία νέων δομών στην περιοχή! Εδώ να αναφερθεί πως η αναφορά στο έννομο συμφέρον μου συνόδευε και κάθε άλλη αίτηση μου.
Με την με αρ πρωτ 74601 /1366/7-4-2021 έγγραφη απάντηση της η ως άνω υπηρεσία άρχισε αυτό το οποίο προανήγγειλα πιο πάνω . Την αναρμοδιότητα! Πως η νόμιμη ή αυθαίρετη εγκατάσταση των κτισμάτων των πιο πάνω δομών και οι αποστάσεις των από υπάρχουσες δομές/υποδομές δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες της υπηρεσίας αυτής …( ερωτήματα 1-3) Άλλη λοιπόν η αρμόδια υπηρεσία για τις αποστάσεις των δομών και των ρεόντων υδάτων …Γιατί ως προς τα κτίσματα μου υποδείχτηκε η πολεοδομία του οικείου Δήμου Ορεστιάδας…Αν και το γνώριζα . Θα δούμε γι αυτήν αργότερα …Πίστευα όμως καλόπιστα , ότι η υπηρεσία που επιλαμβάνεται τέτοιου είδους δομών, έχει γνώση και για την νομιμότητα των κτισμάτων…
Και ιδού η αποκάλυψη ! Με την πιο πάνω απάντηση μου ανακοινώθηκε στο ερώτημα με αρ 4, πως η αρμοδιότητα περιβαλλοντικής αδειοδότησης για τις δομές με χωρητικότητα μικρότερη των 5000 ατόμων, όπως ορίζει η σχετική Υπουργική Απόφαση στην οποία με παραπέμπουν , ανήκει στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη! Μου ανακοίνωσαν δηλαδή πως το Υπουργείο Προ- Πο του κου Χρυσοχοϊδη είναι υπεύθυνο για την έγκριση των μελετών! Κουβέντα όμως αν το συγκεκριμένο Υπουργείο έχει εκπονήσει τις απαραίτητες και σχετικές περιβαλλοντικές μελέτες μια που η χωρητικότητα ακόμη ήταν και είναι κάτω των 5000 ατόμων. Συνακόλουθα απαιτείται περιβαλλοντική μελέτη! Δεν όφειλε να το γνωρίζει τουλάχιστον , -υπάρχει ή δεν υπάρχει-, η πιο πάνω υπηρεσία περιβάλλοντος εκτός από το να με παραπέμπει συνεχώς και να δηλώνει αναρμόδια ;! Για να θαυμάσει ο κόσμος πόσο χρηστή είναι Διοίκηση , στην οποία εμπιστεύεται τις τύχες του! Γιατί θα δείτε αργότερα τι μου ανακοίνωσε για τις περιβαλλοντικές μελέτες η υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Ορεστιάδας;! Κρατείστε το!
Και επιτέλους στην πιο πάνω επιστολή τους μου είπαν κάτι! Μου ανακοίνωσαν εν τέλει , -γιατί φαίνεται πως το « καλό» μου το φύλαγαν για το τέλος-, πως από ίδια γνώση της υπηρεσίας καμία από τις δυο δομές δεν εξυπηρετείται από εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ) . Δηλαδή έβλεπαν τα μάτια μου και άκουγαν τα αυτιά μου, πως η Ελλαδική πολιτεία λειτουργούσε και λειτουργεί παράνομα δυο δομές , χρόνια ολόκληρα, χωρίς την ελάχιστη προστασία του περιβάλλοντος και μάλιστα για πληθυσμό επήλυδων (λαθραία εισερχομένων) των οποίων το πιθανώς – ενδεχομένως ιϊκό φορτίο είναι εξ αντικειμένου επισφαλές και μοιραία ωρολογιακή βόμβα στην περιοχή;!
ΕΝΔΙΑΜΕΣΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Και μετά από όλα αυτά τολμούν και διαπραγματεύονται οι εκπρόσωποι των πιο πάνω Υπουργείων την δήθεν αναβάθμιση των υφισταμένων δομών , έστω κι αν στο Διαύγεια ομιλούν για επέκταση των;! Και οι τοπικοί άρχοντες μας σε όλα τα επίπεδα ( Βουλευτές , περιφερειάρχες , Δήμαρχοι ) τους ανέχονται καλοσυνάτα( ;!) να οργιάζουν στο ψέμα τους ,να μας παραπλανούν εν γνώσει μας και εκείνοι να σχεδιάζουν την άλωση της Τροίας με τον Δούρειο Ίππο των αισχροκερδών μισθώσεων των όμορων αγροτεμαχίων στις πιο πάνω δομές αλλά και την προκήρυξη θέσεων συνοριοφυλάκων με δέλεαρ να προτιμηθούν εντόπιοι!
Και να και το κερασάκι στην τούρτα! Η τελευταία αναρμοδιότητα από την πιο πάνω υπηρεσία περιβάλλοντος! Με ενημερώνουν πως ο Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης έχει βάλει το χέρι του στην όλη υπόθεση. Με την υπ αρ 4853/2021 ( ΦΕΚ 68Δ) πρόσφατη απόφαση του καθορίστηκε ως αποδέκτης και – καθορίστηκαν – και οι όροι διάθεσης υγρών αποβλήτων της εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων του ΠΡΟΚΕΚΑ Φυλακίου του Δήμου Ορεστιάδας- ,το τμήμα Περιβαλλοντικής Υγιεινής και Υγειονομικού Ελέγχου της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας Π.Ε Έβρου!
Θυμάστε τι είχα επισημάνει πιο πάνω;! Πως υπάρχει πολυδιάσπαση υπηρεσιών με το ίδιο κατ ουσία αντικείμενο! Γιατί άραγε δυο σχετικές υπηρεσίες Περιβάλλοντος; Η μία να παραπέμπει λόγω αναρμοδιότητας και η άλλη να ελέγχει την ανυπαρξία (!) επεξεργασίας λυμάτων στις πιο πάνω δομές;! Τι έπραξε λοιπόν ο κος Περιφερειάρχης κατ επέκταση κι ο αντιπεριφερειάρχης για να προστατεύσουν το περιβάλλον , τους γηγενείς κατοίκους της περιοχής από τα ανεπεξέργαστα λύματα των λαθρομεταναστών και τις οποίες πιθανόν – ενδεχόμενες αρρώστιες κουβαλάνε μαζί;! Φοβάμαι πως η απάντηση είναι ένα μεγάλο μηδέν!
Με την πικρή γεύση της έκδηλης ανοργανωσιάς , έλλειψης συντονισμού και μετά την παραπομπή μου στην νέα υπηρεσία Περιβαλλοντικής Υγιεινής της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας συνέχισα το μοναχικό μου ταξίδι στην λιμνοθάλασσα του σκότους και της ασαφούς πληροφόρησης .
ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ – ΑΛΛΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ
Νέος σταθμός η πιο πάνω κατονομαζόμενη υπηρεσία… Στην πιο πάνω υπηρεσία τέθηκαν λίγο πολύ τα πιο πάνω ερωτήματα . Μια που πλέον είχε καθοριστεί η αρμοδιότητα της με την προαναφερθείσα απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη για τον έλεγχο των λυμάτων στη δομή του ΠΡΟΚΕΚΑ .Για το ΚΥΤ Φυλακίου δεν φαινόταν να είχε οριστεί να έχει τον έλεγχο των λυμάτων ! Αλήθεια τι θα μου έλεγαν για την λειτουργία του τελευταίου ;
Ρώτησα και πάλι για επιβεβαίωση ποια ήταν η υπηρεσία του άρθρου 2 παρ 1β του τρίτου σχετικού στην απάντηση της πιο πάνω υπηρεσίας Περιβάλλοντος , που αναφέρεται στην ΚΥΑ υπ αρ οικ 169905/2013 ( ΦΕΚ 235/Β) και παρ ότι είχα λάβει απάντηση αλλά δεν πίστευα στα μάτια μου …Ακόμη ρώτησα τι ρυθμίζει και καλύπτει η πιο πάνω απόφαση του Περιφερειάρχη , την στιγμή μάλιστα που δεν υφίσταται βιολογικός καθαρισμός ούτε στο ΚΥΤ ούτε στο ΠΡΟΚΕΚΑ .Ακόμη ποιες ήταν οι δικές τους ενέργειες για να καλύψουν την έλλειψη βιολογικού καθαρισμού σε ΚΥΤ και ΠΡΟΚΕΚΑ. Υπογράμμιζα τέλος , πως ζητούσα μια συντομότατη απάντηση μια και ένοιωθα παγιδευμένος μέσα σε δαιδαλώδεις και ατέρμονες γραφειοκρατικές διαδικασίες , αφού η μια υπηρεσία με παρέπεμπε στην άλλη…
Η Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και κοινωνικής Μέριμνας με την με αρ. πρωτ. ΑΠ 88155/2010/20-4-2021 έγγραφη απάντηση της επανέλαβε πως η υπηρεσία της δεν ήταν αρμόδια(!) για την εφαρμογή της πιο πάνω ΚΥΑ ( 169905/2013) και πως η υπηρεσία που αναφέρεται στο άρθρο 2 παρ 1β ανήκει στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη! Διασταυρώθηκε και πάλι η διαπίστωση πως για της ίδιας νευραλγικής σημασίας θέματα υπήρχε κατακερματισμός αρμοδιοτήτων , που και μόνο στο επιθυμητό αποτέλεσμα του άμεσου και αποτελεσματικού Συντονισμού στην συνολική λειτουργία των δομών αυτών δεν οδηγούσε !
Το εξαιρετικό ενδιαφέρον όμως αναδυόταν από τις επόμενες απαντήσεις στα τεθέντα ερωτήματα. Απάντησαν πως ο καθορισμός και όρων διάθεσης υγρών αποβλήτων της εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων του Προαναχωρησιακού κέντρου κράτησης Αλλοδαπών( ΠΡΟΚΕΚΑ) Φυλακίου Ορεστιάδας με απόφαση του Περιφερειάρχη έγινε μετά από αίτηση της Διεύθυνσης Αστυνομίας Ορεστιάδας( sic) στην υπηρεσία τους και πως αποτελούσε προϋπόθεση (!) προκειμένου να προχωρήσουν οι ενέργειες για την κατασκευή μονάδας επεξεργασίας των αστικών λυμάτων (βιολογικός καθαρισμός) του συγκεκριμένου κέντρου. Και άλλη εμπλεκόμενη υπηρεσία για την δημιουργία βιολογικού καθαρισμού και το αποτέλεσμα το βλέπετε ! Ανυπαρξία ορθής υγειονομικής κάλυψης !
Αλλά η συνέχεια στην γραφειοκρατική παράνοια είναι αποκαλυπτική , αφού με πληροφορούν πως η πιο πάνω απόφαση – για την αρμοδιότητα τους για την περισυλλογή των υγρών λυμάτων – εκδίδεται από την υπηρεσία τους μετά από εισήγηση της επιτροπής καθορισμού Αποδέκτη – νέος εμπλεκόμενος φορέας παρακαλώ !- που συγκροτείται με απόφαση του κ Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε Έβρου – νάτος κι αυτός !!- την οποίαν απαρτίζουν συναρμόδιες υπηρεσίες (ΔΑΟΚ ,Δ/νση Δημόσιας Υγείας, Τμήμα Περιβάλλοντος κ Υδροοικονομίας , Δ/νση Τεχνικών Έργων της ΠΕ Έβρου ,Δ/νση Υδάτων ΑΜΘ Δνση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Ορεστιάδας ).Για δείτε παρακαλώ πόσες συναρμόδιες υπηρεσίες για να καθοριστεί επιτέλους μια υπηρεσία που θα είναι υπεύθυνη για την εγκατάσταση κατασκευής μονάδας επεξεργασίας αστικών λυμάτων;! Και παρακαλώ μόνο για το ΠΡΟΚΕΚΑ! Γιατί με πληροφορούν με την ίδια πιο πάνω έγγραφη απάντηση τους πως αντίστοιχο αίτημα δεν έχει υποβληθεί για το Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης ( ΚΥΤ) Φυλακίου Δήμου Ορεστιάδας! Γιατί άραγε ;!
Και φυσικά όπως σχεδόν όλες οι υπηρεσίες έτσι και η συγκεκριμένη της Δημόσιας Υγείας θεωρεί τον εαυτό της μη υπεύθυνο να καλύψει την έλλειψη βιολογικού καθαρισμού στις δομές ΚΥΤ και ΠΡΟΚΕΚΑ και επι πλέον δηλώνει αναρμόδια (!) για την διευθέτηση κατασκευαστικών θεμάτων σε αυτές
Πάλι αποποίηση της ευθύνης , πάλι η αναρμοδιότητα και αυτής της υπηρεσίας στο προσκήνιο !
Με πληροφορεί όμως η πιο πάνω υπηρεσία Δημόσιας Υγείας ότι το ΚΥΤ Φυλακίου , εξυπηρετείται -άκουσον άκουσον !- από μια δεξαμενή συλλογής λυμάτων η οποία εκκενώνεται καθημερινά και τα λύματα μεταφέρονται με βυτιοφόρα(!) που ανήκουν σε ιδιώτη στην μονάδα βιολογικού καθαρισμού του Δήμου Ορεστιάδας !( Μήπως βρισκόμαστε στην Ουγκάντα;)
Ακόμη -με πληροφορούν ότι το ΠΡΟΚΕΚΑ σήμερα δεν λειτουργεί λόγω ανακατασκευαστικών έργων, -πράγμα για το οποίο επιφυλάσσομαι!- εξυπηρετούνταν όμως κι αυτό από σύστημα βόθρων οι οποίοι εκκενώνονταν είτε σε καθημερινή βάση είτε ανά δυο ημέρες , ανάλογα με τον πληθυσμό των μεταναστών -όχι και μετανάστες οι παράνομοι!- που φιλοξενούσε κατά καιρούς , ο οποίος ήταν συνεχώς μεταβαλλόμενος και μεταφέρονταν με ιδιωτικά βυτιοφόρα ακόμη και με βυτιοφόρα στρατού , στην μονάδα βιολογικού καθαρισμού του Δήμου Ορεστιάδας.
Θαυμάστε κράτος Δικαίου και ειδικότερα παροχική χρηστή Διοίκηση ! Εν έτει 2021 να κουβαλάνε χρόνια ολόκληρα με βυτιοφόρα τα λύματα των « λάθρο» από βόθρους , χωρίς να μας διευκρινίζουν , αν είναι απορροφητικοί ή στεγανοί – γιατί έχει την σημασία του και θα το δείτε πιο κάτω , όταν υποβάλλεται σχετική αίτηση προς άλλη εμπλεκόμενη υπηρεσία ( ΓΟΕΒ) και να μην έχουν φροντίσει όλοι οι υπεύθυνοι φορείς για την κατασκευή του αυτονόητου.Την δημιουργία βιολογικών καθαρισμών και στις δυο δομές ! Ήδη ανακύπτει εφιαλτικά το αμείλικτο ερώτημα. Σέβεται το κράτος τούτο τα ελάχιστα ανθρώπινα Δικαιώματα των ημεδαπών παροικούντων στις εσχατιές αυτής της χώρας ή τους γράφει στα παλαιότερα των υποδημάτων του;!
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως όσες περισσότερες απαντήσεις έπαιρνα , τόσο περισσότερο εμφανιζόταν το έλλειμμα μιας αποτελεσματικής διοίκησης που και μόνο τον εαυτό της δεν σέβεται ,όχι μόνο τους πολίτες της δεν προστάτευε κατά το Σύνταγμα και τους Νόμους όλα αυτά τα χρόνια , φυτεύοντας ξαφνικά δομές στην « μέση του πουθενά» αλλά είχε και το θράσος να επεκτείνει τις υγειονομικές αυτές βόμβες, επικαλούμενη δήθεν αναβάθμιση των δομών …! Στην πραγματικότητα την διπροσωπία της προοιώνιζε ακόμη και την κατασκευή νέων δομών στο πρότυπο μιας Ισλαμούπολης .Το γιατί ,είναι εύκολο να κατανοηθεί…
Γιατί με την ευκαιρία ερωτάται νηφάλια και χωρίς κραυγές και πάθος. Γιατί ο Περιφερειάρχης περίμενε τόσα χρόνια για να ορίσει μόλις το 2021 με απόφαση του ως αποδέκτη την υπηρεσία δημόσιας Υγείας για την εγκατάσταση και κατασκευή μονάδας επεξεργασίας των αστικών λυμάτων (βιολογικός καθαρισμός) και μάλιστα μόνο για το ΠΡΟΚΕΚΑ αλλά όχι για το ΚΥΤ ;! Κι αυτό έγινε μόλις αισθάνθηκε τα φώτα της ράμπας να πέφτουν ενοχλητικά επάνω του, λόγω της απρόβλεπτης διένεξης της κεντρικής εξουσίας  λέγε με Υπουργείο Μετανάστευσης) με την τοπική κοινωνία του Νομού!
Όμως ο κύκλος έπρεπε να ολοκληρωθεί και με άλλες υπηρεσίες. Κι αυτό γιατί με έλιωνε και με στοίχειωνε η συνεχώς και αδιαλείπτως προβαλλόμενη αναρμοδιότητα των μέχρι τώρα υπηρεσιών.
ΤΟ «ΑΜΑΡΤΩΛΟ» ΓΟΕΒ…
.Επόμενος σταθμός η υπηρεσία Εγγείων Βελτιώσεων Ορεστιάδας η επονομαζόμενη με αρχικά ΓΟΕΒ . Ίσως το επέβαλλε η ανάγκη, γιατί η τελευταία λειτουργούσε πιο κοντά στον «τόπο του εγκλήματος», στις «αμαρτωλές δομές» ΚΥΤ και ΠΡΟΚΕΚΑ στο Φυλάκιο Ορεστιάδας !
Στην υπηρεσία ΓΟΕΒ Ορεστιάδας με την από 7-4-2021 αίτηση μου ,αποσταλείσα και αυτή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, υπέβαλα τα εξής κυρίως ερωτήματα. Επανάφερα τα αρχικά με την πρώτη κατά σειρά αίτηση υποβληθέντα ερωτήματα. Δηλαδή να πληροφορηθώ εγγράφως ποια είναι η απόσταση μεταξύ ΚΥΤ – ΠΡΟΚΕΚΑ και του υπάρχοντος αρδευτικού καναλιού που διαπερνά την περιοχή , ποια πρέπει να είναι κατά Νόμο η απόσταση μεταξύ των και αν είναι μικρότερη της επιτρεπόμενης , γιατί συνέχισε και δεν έπαυσε η λειτουργία των πιο πάνω δομών ;( Ερωτήματα 1-3) Ζήτησα ακόμη να πληροφορηθώ , αν έχουν υπάρξει οι απαραίτητες περιβαλλοντολογικές μελέτες, έτσι ώστε να διασφαλίζονται οι συνθήκες υγιεινής καθώς και η προστασία του περιβάλλοντος και αν δεν έχουν γίνει , γιατί δεν έχουν γίνει μέχρι τώρα (ερώτημα 4). Τέλος ζήτησα και πάλι, αν έχει υπάρξει βιολογικός καθαρισμός και για πόσα άτομα, μέλημα απαραίτητο για την υπηρεσία που ορίστηκε υπεύθυνη για την λειτουργία αμφοτέρων των δομών! Ακόμη ζήτησα να με πληροφορήσουν, αν σχεδιάζεται νέος και για πόσα άτομα( Ερώτημα 5). Τόνισα πως οι προηγούμενες υπηρεσίες μου δήλωσαν πως τα παραπάνω ερωτήματα δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες τους(sic) και πως η αρμοδιότητα περί νόμιμης ή αυθαίρετης κατασκευής εμπίπτει στην υπηρεσία Δόμησης του εκάστοτε Δήμου. Πως και στα υπόλοιπα ερωτήματα, ιδιαίτερα το υπ αρ. 4 μου δήλωσαν, πως αρμόδια είναι υπηρεσία που ανήκει στο Υπουργείο του προστασίας του Πολίτη.( sic) Ακόμη πως η μέχρις εκείνη την στιγμή έρευνα είχε καταδείξει έλλειψη βιολογικού καθαρισμού και στις δυο προϋπάρχουσες δομές! Μετά από αυτή την τοποθέτηση ζήτησα από το ΓΟΕΒ να μου απαντήσει επιπρόσθετα πως προστατεύεται το υπάρχον όμορο αρδευτικό κανάλι και εν γένει ο υδροφόρος ορίζοντας της περιοχής από την μόλυνση των υγρών λυμάτων. Παρέπεμπα μάλιστα σε πρόσφατο πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της «‘Ελεύθερης Θράκης» από 31-3-2021 με τίτλο « Υγειονομική βόμβα στο ΚΥΤ Φυλακίου» Αναρωτήθηκα και προς το ΓΟΕΒ πως ενώ υπήρχε παντελής απουσία εγκατάστασης επεξεργασίας λυμάτων και στις δυο προαναφερθείσες Δομές , εν τούτοις φαινόταν το όλο θέμα να « εξυπηρετείται» με απόφαση του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης( ΑΜΘ) . Το ερώτημα που έθεσα είναι πως επιλήφθηκε ο Περιφερειάρχης δίδοντας αρμοδιότητες στην υπηρεσία Δημόσιας Υγείας , την στιγμή που δεν υπήρχε βιολογικός καθαρισμός αλλά ούτε περιβαλλοντικές μελέτες;! Ζήτησα και εδώ ταχεία ενημέρωση εν όψει του γεγονότος , ότι είχε ανακύψει θέμα επέκτασης ,στην πραγματικότητα νέας Δομής του ΚΥΤ Φυλακίου Ορεστιάδας και όχι αναβάθμισης όπως παραπλανητικά η κεντρική εξουσία διατυμπάνιζε! Αλλιώς τι τις ήθελε ασθμαίνοντας τις μισθώσεις 33 όμορων αγροτεμαχίων και απειλώντας πως θα επιτάξει τα υπόλοιπα 33 …
Η απογοήτευση και ο κρύος ιδρώτας που με περίλουσε εστιαζόταν στην ολιγόλογη όσο και λακωνική απάντηση που πήρα από το ΓΟΕΒ Ορεστιάδας με την με αρ πρωτ. 703/14-4-2021 απάντηση του και μάλιστα μετά από πολύ χρόνο.
Στην ουσία η πιο πάνω υπηρεσία δεν απάντησε στα βασικά ερωτήματα μου για την απόσταση των Δομών και αρδευτικού καναλιού , ποια απόσταση προβλέπεται από τον Νόμο και αν έχει τηρηθεί η εκ του νόμου απόσταση κι αν είναι μικρότερη μεταξύ τους -που απ ότι φαίνεται είναι! -γιατί δεν έχει παύσει ακόμη η λειτουργία ΚΥΤ και ΠΡΟΚΕΚΑ!
Παρά τις προφορικές διαβεβαιώσεις των αρμοδίων στην ως άνω υπηρεσία για άμεση και διεξοδική απάντηση, η δοθείσα πρώτη απάντηση υπήρξε προκλητικά ελλειμματική. Γιατί άραγε ; Αντί να μου ξεδιαλύνουν κατά πόσο έχουν τηρηθεί οι νόμιμες αποστάσεις μεταξύ των Δομών, χωρίς βιολογικό καθαρισμό και του αρδευτικού καναλιού αλλά εν γένει όλου του υδροφόρου ορίζοντα της περιοχής μου ανέφεραν πως οι περιορισμοί και οι απαγορεύσεις περί έργων εγγείων βελτιώσεων αναφέρονται στο ΝΔ 3881/58 και ειδικότερα στο άρθρο 38.Το συγκεκριμένο άρθρο στην παρ 1 δ βάζει όριο λιγότερο από πενήντα μέτρα μεταξύ οικοδομής ή εργοστασίου και από του ποδός των πρανών των αναχωμάτων ….ή των άνευ αναχωμάτων διωρύγων και τάφρων και στην παρ. 1 ε (…απαγορεύεται η εγκατάσταση φραγμάτων ή εκτέλεση υδρομαστευτικών έργων και η διάνοιξη φρεάτων…) θέτει όριο να απέχουν τα πιο πάνω όχι λιγότερο από εκατό μέτρα από τις εγκαταστάσεις των Δομών…!
Σχετικά με την μόλυνση του καναλιού και του υδροφόρου ορίζοντα εισέπραξα πάλι μια αναρμοδιότητα ελέγχου της πιο πάνω υπηρεσίας …Το πιο εντυπωσιακό όμως ήταν πως μου αναφέρθηκε ότι δεν έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα μόλυνσης του αρδευτικού καναλιού που διοχετεύει νερό του ποταμού Άρδα για την άρδευση των Αγροτεμαχίων! -Αλήθεια πως το βρήκαν αυτό; Δεν έκαναν τον κόπο να μου το πουν!- Και φυσικά κατέληξαν να μου επισημάνουν -θέλοντας να απεκδυθούν ως συνήθως της οποιαδήποτε ευθύνης τους – ότι ο ΓΟΕΒ δεν αποτελεί υπηρεσία της περιφέρειας και ως εκ τούτου δεν ήταν δυνατόν να γνωρίζουν τις αρμοδιότητες που ασκούσε κάθε τμήμα αυτής .
ΚΑΙ ΝΕΑ ΑΙΤΗΣΗ ΣΤΗ ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΤΟΥΣ !
Φυσικά και μόνο πειστική δεν ήταν η πιο πάνω απάντηση της ως άνω υπηρεσίας και σε επανειλημμένες προφορικές ερωτήσεις μου ,ανέφεραν προφορικά , πως έτσι τους συμβούλευσε ο Νομικός Σύμβουλος τους ..! Γ αυτό και επανήλθα με την από 15-4-2021 αίτηση μου προς τον ΓΟΕΒ και υπ όψει Προέδρου του ΔΣ κου Μάριου Δεμερτζή, ζητώντας να μου απαντήσουν τα περισσότερα αναπάντητα ερωτήματα που έθεσα και ιδιαίτερα για τις αποστάσεις που έπρεπε να υπάρχουν μεταξύ Δομών και αρδευτικού καναλιού αλλά και πως έφτασαν στο συμπέρασμα , ότι δεν υπάρχει μόλυνση του αρδευτικού καναλιού και του υδροφόρου ορίζοντα
Και πάλι μια αποκαρδιωτική απάντηση μιας υπηρεσίας που πρώτη αυτή όφειλε να γνωρίζει ποια απόσταση υπάρχει μεταξύ των Δομών και του αρδευτικού καναλιού και μάλιστα , εφ όσον δεν υπήρχε η νόμιμη απόσταση να έχει εκδηλώσει ενέργειες για να ληφθούν μέτρα ακόμη και παύση λειτουργίας των Δομών για να προστατευθεί η υγεία των κατοίκων της περιοχής. Αλλά θα μου πείτε ποιος νοιάζεται γι αυτούς ;!
Έτσι με την με αρ πρωτ. 767/21-4-2021 έγγραφη απάντηση της η υπηρεσία ΓΟΕΒ προκλητικά και πάλι απάντησε . « Σε συνέχεια της μεταξύ μας αλληλογραφίας σας ενημερώνουμε ότι οι ακριβείς αποστάσεις των εγκαταστάσεων του ΚΥΤ Φυλακίου τόσο μεταξύ τους όσο και μεταξύ των έργων δικαιοδοσίας ΓΟΕΒ πιθανόν(!) να περιγράφονται στις πολεοδομικές άδειες που εξέδωσε το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου κατά την ανέγερση τους. Μακροσκοπικά εκτιμάται ότι οι αποστάσεις των εγκαταστάσεων του ΚΥΤ από την Διώρυγα του ΓΟΕΒ , δεν ξεπερνούν τα 100 μέτρα !»

ΕΝΔΙΑΜΕΣΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Είναι δυνατόν άραγε μια υπηρεσία που έχει υπηρεσιακό καθήκον να γνωρίζει και μάλιστα επακριβώς την απόσταση μεταξύ μιας από αυτήν προστατευόμενη διώρυγα και των δομών ,να παραπέμπει κατά πιθανολόγηση στις πολεοδομικές άδειες που εξέδωσε το Υπουργείο Μετανάστευσης και να καταλήγει τελικά εν έτει 2021 να αναφέρει την μακροσκοπική της εκτίμηση (!!!) , πως δήθεν οι αποστάσεις μεταξύ καναλιού και Δομών δεν ξεπερνούν τα 100 μέτρα;!
Ας αναρωτηθεί ο κάθε καλόπιστος πολίτης αυτής της χώρας και της περιοχής, αν είναι δυνατόν να δίδονται τέτοιου είδους απαντήσεις και μάλιστα « μπακαλίστικα», ενώ έπρεπε ειδικά η πιο πάνω υπηρεσία να έχει στην διάθεση της τις επακριβείς αποστάσεις ανάμεσα στις εφιαλτικά μια «ωραία πρωία» εγκαταστημένες δομές και του καναλιού της ή να κινούσε γη και ουρανό να τις βρει και να λάβει στην συνέχεια όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα που θα έφταναν μέχρι και την παύση λειτουργίας των συγκεκριμένων δομών! Γιατί πράγματι δεν υπάρχει η νόμιμη απόσταση μεταξύ δομών και αρδευτικού καναλιού .Η πιο πάνω υπηρεσία το γνωρίζει ως φαίνεται αλλά το ψελλίζει μόνο παραπέμποντας στο άρθρο 38 του ΝΔ 3881/58 και στην «μακροσκοπική εκτίμηση» των λιγότερο των 100 μέτρων που αναδεικνύουν την παρανομία των Δομών! Θυμηθείτε τι αναφέρει το άρθρο 38 περ 1ε του πιο πάνω ΝΔ… (απαγορεύεται η εγκατάσταση φραγμάτων ή εκτέλεση υδρομαστευτικών έργων κι η διάνοιξη φρεάτων εις απόσταση ελάσσονα των 100 μέτρων από των εις την προηγούμενη περίπτωση ορίων) . Αφήνει όμως σε άλλους ως φαίνεται να βγάλουν τα κάστανα από την φωτιά …Για να μην γίνει δυσάρεστη με τους ανώτερους προϊστάμενους …; Ή με την εκάστοτε πολιτική ηγεσία ..;! γιατί τίποτε άλλο δεν βγαίνει με αυστηρή μαθηματική προσέγγιση…
Και συνεχίζει η υπηρεσία του ΓΟΕΒ στο ερώτημα πως αποφαίνεται και μάλιστα με βεβαιότητα ,ότι δεν έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα μόλυνσης στο αρδευτικό κανάλι που διοχετεύει το νερό στον Άρδα . Περιορίζεται μόνο σε δικαιοδοσία για το αρδευτικό κανάλι που διέρχεται πλησίον του ΚΥΤ. Αναφέρει πως η διώρυγα είναι σκυροδετημένη και πως δεν έχει καμία σχέση με τον υδροφόρο ορίζοντα της περιοχής. Πως η διώρυγα μεταφέρει ύδατα που συλλέγονται από τον ποταμό Άρδα , πολλά χιλιόμετρα μακριά. Και να πια η τοποθέτηση που αποκαλύπτει πολλά! Εστιάζω στην δεύτερη νέα απάντηση της πιο πάνω υπηρεσίας « Όταν αναφέρουμε ότι δεν έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα μόλυνσης εννοούμε , ότι δεν έχουν παρατηρηθεί μακροσκοπικά ροές υδάτων ( μολυσμένων ή μη) από την δομή προς την διώρυγα…» Και συνεχίζουν σε μια αποθέωση αυθαιρεσίας και έλλειψης τουλάχιστον του «μέτρου»… « Ως εκ τούτου (θεωρώντας δεδομένη την στεγανότητα της διώρυγας ) δεν έχουμε κανένα λόγο για δειγματοληψίες και λοιπές αναλύσεις…»! Δεν ντρεπόμαστε …!
Αλήθεια δυο ερωτήματα ! Δεν πληροφορήθηκε η υπηρεσία του ΓΟΕΒ πως η φερόμενη ως αρμόδια υπηρεσία της Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας ΑΜΘ και ειδικότερα Π.Ε ‘Εβρου , εντεταλμένη με απόφαση Περιφερειάρχη , ξεκάθαρα αναφέρει εγγράφως πως τα λύματα των «λάθρο» μεταφέρονται ελλείψει βιολογικού καθαρισμού χρόνια ολόκληρα με βυτιοφόρα βόθρων στον βιολογικό καθαρισμό της Ορεστιάδας – κοινώς βοθρατζίδικα- και επομένως κατά λογική ακολουθία και με την πιθανή πορεία των πραγμάτων είναι αδύνατον να μην έχει μολυνθεί ο υδροφόρος ορίζοντας ;! Πως λοιπόν χωρίς να είναι αρμόδια όπως η ίδια αναφέρει, αρκείται σε μακροσκοπικές εκτιμήσεις -δηλαδή με το μάτι;!- αντί να έχει τουλάχιστον την ευθιξία να διενεργήσει άμεσο δειγματοληπτικό έλεγχο ,αντί να λέει όλα τα παραπάνω ανήκουστα ή έστω , αν δεν μπορεί να εκδηλώσει ενέργειες για την διεξαγωγή άμεσης δειγματοληψίας του υδροφόρου ορίζοντα της περιοχής να ενημερώσει για κάτι τέτοιο άλλη αρμόδια υπηρεσία ;! Γιατί με αυτά τα λεγόμενα της δεν πείθει ούτε τον πιο αφελή. Και κατά δεύτερον δεν πληροφορήθηκε πως η Περιφέρεια ενδιαφέρθηκε για την μεταφορά των λυμάτων μόνο για το ΠΡΟΚΕΚΑ; Και όχι για το ΚΥΤ Φυλακίου ; Τα δε λύματα αυτά στοιβάζονται αρχικά σε βόθρους και στην συνέχεια μεταφέρονται με βυτιοφόρα βόθρων στον βιολογικό καθαρισμό της Ορεστιάδας;! Δεν αναρωτήθηκε τι είδους βόθροι είναι αυτοί (στεγανοί ή απορροφητικοί;) Γιατί αν είναι απορροφητικοί η μόλυνση είναι δεδομένη! Δηλαδή τι θέλει να μας πει το ΓΟΕΒ; Πως εκεί που στα περισσότερα δηλώνει αναρμόδιο, ξαφνικά μακροσκοπικά, με το μάτι και χωρίς να έχει αρμοδιότητα, διαπιστώνει, πως δεν υπάρχει μόλυνση… Αλήθεια ποια κακώς κείμενα θέλει να καλύψει το ΓΟΕΒ ;!!! Και μη ξεχνάτε πως για τις αποστάσεις μεταξύ αρδευτικού καναλιού και Δομών μας είπε, ότι ίσως περιγράφονται στις πολεοδομικές άδειες που εξέδωσε το Υπουργείο Μετανάστευσης ! Για να δούμε εκδόθηκαν τέτοιες άδειες ;!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΟΝ…ΣΤΑΘΜΟΣ …Η ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΔΟΜΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΟΡΕΣΤΙΑΔΑΣ
Και φυσικά δεν μπορεί παρά να έφτανα και στην υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Ορεστιάδας. Με την από 7-4-2021 αίτηση μου απευθυνόμενη πιο πάνω υπηρεσία ζήτησα τα παρακάτω, μιας και το τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροφορίας Π.Ε. Έβρου μου ανέφερε πως η αρμοδιότητα περί Νόμιμης και αυθαίρετης κατασκευής εμπίπτει στην υπηρεσία του εκάστοτε Δήμου. Έθεσα λοιπόν στην υπηρεσία Δόμησης το ερώτημα , αν οι εγκαταστάσεις του ΚΥΤ Φυλακίου και ΠΡΟΚΕΚΑ είναι νόμιμες ή αυθαίρετες σε σχέση και με την ασφαλή λειτουργία τους ενόψει της επικινδυνότητας που παρουσιάζουν για την μόλυνση του Περιβάλλοντος. Ακόμη έθεσα και το ερώτημα αν το ΚΥΤ αλλά μ και το ΠΡΟΚΕΚΑ λειτουργούσαν εξ αρχής με άδεια δόμησης , αν έχει εκδοθεί στην συνέχεια οποιαδήποτε άδεια, πότε εκδόθηκε με ποιες προϋποθέσεις και για ποια χωρητικότητα ατόμων;
Μου έγινε γνωστό ότι σύμφωνα με την παρ 3 του άρθρου 16 του Ν. 4375/2016 για τις ανάγκες εγκατάστασης των Δομών με βάση το άρθρο 10 του ιδίου Νόμου σε ακίνητα του Δημοσίου ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ σε κοινόχρηστους χώρους …επιτρέπεται η αλλαγή χρήσης των ήδη υφισταμένων σε αυτά κτιρίων καθώς και η εκτέλεση των αναγκαίων μετασκευών, η τοποθέτηση προκατασκευασμένων κτιρίων , εγκαταστάσεων και υποδομών κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής πολεοδομικής ή άλλης διάταξης. Για την αλλαγή χρήσης και τις κατασκευές δεν απαιτείται έκδοση έγκρισης ή άδειας δόμησης ή εργασιών μικρής κλίμακας.
Μου ανακοίνωσε ακόμη πως κατόπιν επικοινωνίας με το αλλοπρόσαλλο και αντιφατικό με τις ενέργειες και πράξεις του, Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου το τελευταίο έκανε γνωστή την υπ αρ. 19692/1-8-2012 ΚΥΑ Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και κλιματικής Αλλαγής, Δημόσιας τάξης και Προστασίας του Πολίτη, χορηγήθηκε έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας και έγκριση περιβαλλοντικών όρων για την εγκατάσταση του κέντρου Υποδοχής των υπηκόων τρίτων χωρών στο ΔΔ Φυλακίου Δήμου Ορεστιάδας ΠΕ Έβρου Ακόμη πως με την υπ αρ. 11.1/1076/21-12-2012 ΚΥΑ Υπουργών Οικονομικών Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη έχει συσταθεί το κέντρο πρώτης Υποδοχής Φυλακίου Ορεστιάδας σύμφωνα με την τότε ισχύουσα Νομοθεσία του Ν 3907/2011.
Και καταλήγει η υπηρεσία δόμησης Δήμου Ορεστιάδας πως από το τμήμα Πολεοδομίας Περιβάλλοντος Νομαρχιακού Διαμερίσματος Έβρου Περιφέρειας ΑΜΘ έχει εκδοθεί η υπ αρ. 02/2006 Άδεια Οικοδομής με τίτλο « ΑΛΛΑΓΉ ΧΡΗΣΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΒΙΟΤΕΧΝΙΑΣ ΕΤΟΙΜΩΝ ΕΝΔΥΜΑΤΩΝ ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ ΚΕΝΤΡΟ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΣΤΟ ΔΔ ΦΥΛΑΚΙΟΥ (ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ)» Αίτηση υπέβαλα και στον Περιφερειάρχη ΑΜΘ αλλά ακόμη περιμένω απάντηση …
ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ -ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Ερωτάται μετά από όλα αυτά τα παράνομα και εξαμβλωματικά, δεν βρέθηκε ούτε μία τοπική έστω υπηρεσία να αντιδράσει και να ζητήσει την ακύρωση αυτών των ούτως ή άλλως αντισυνταγματικών ΚΥΑ; Δεν νοιάστηκε καθόλου η Περιφέρεια για το κοινό καλό της περιοχής παρά άφηνε να εξυφαίνεται ολίγον κατ ολίγον ο ιστός της δολοφονικής αράχνης της άφιλης και απρόσωπης κεντρικής εξουσίας ;! Για όσους δεν γνωρίζουν ο τρόπος παραγωγής Νόμων μέσω πράξεων Νομοθετικού περιεχομένου έχει κατακλίσει τα τελευταία χρόνια την εγχώρια έννομη τάξη παρακάμπτοντας την κανονική διαδικασία της ψήφισης Νόμων κατόπιν διαβούλευσης από την Βουλή και δίδοντας στον κάθε μανδαρίνο της εκτελεστική εξουσίας (λέγε με Υπουργό) να κόβει και να ράβει το κοστούμι του Νόμου , όπως ο ίδιος επιθυμεί! Και φυσικά η κεντρική διοίκηση δεν έχει καμία αληθινή δικαιολογία παρά μόνο επίφαση Νομιμότητας για την λειτουργία των ΚΥΤ και ΠΡΟΚΕΚΑ κατ ουσία χωρίς οικοδομικές άδειες…! Γιατί δεν φτιάχνεις στην «μέση του Πουθενά» σημαντικές εγκαταστάσεις μέσα στον κάμπο της Ορεστιάδας για να υποδεχτείς « λαθρο-μετανάστες», παραβιάζοντας το Σύνταγμα για την προστασία του Περιβάλλοντος ( Άρθρο 24)( …Για την διαφύλαξη του φυσικού και πολιτιστικού Περιβάλλοντος το κράτος έχει υποχρέωση να παίρνει ιδιαίτερα προληπτικά και κατασταλτικά μέτρα στο πλαίσιο της αρχής της αειφορίας …άρθρο 24 παρ 2 Σ). Ποια και πόση αειφορία μπορεί αλήθεια να υπάρξει με τέτοια εξαμβλώματα που ούτε νόμιμες άδειες έχουν ,ούτε περιβαλλοντικές μελέτες ούτε πολύ περισσότερο τον απαραίτητο βιολογικό καθαρισμό;! Αλήθεια η υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Ορεστιάδας αναρωτήθηκε , αν με τον τρόπο αυτό εκδόσεως οικοδομικών αδειών με αλλαγή χρήσης (!!!) μόλις το 2016 -προηγουμένως πόσο νόμιμα ήταν τα εξαμβλωματικά αυτά κτίρια;- από την εκάστοτε κεντρική διοίκηση, κατά πως την βολεύει, αν τηρείται η θεμελιώδης διάταξη του άρθρου 25; Η τελευταία πομπωδώς ορίζει «πως τα δικαιώματα του ανθρώπου ως ατόμου και ως μέλους του κοινωνικού συνόλου και η αρχή του κοινωνικού κράτους Δικαίου τελούν υπό την εγγύηση του κράτους !» Αλήθεια ποια εγγύηση , όταν η κεντρική εξουσία με την τουλάχιστον σιωπηλή σύμπραξη Περιφέρειας και Δήμων έχει ισοπεδώσει παντελώς όσα πραγματικά απαιτεί ο Νόμος ;! Για να φτάσει τώρα πια ο καταγέλαστος αλλά και μυσαρός Υπουργός Μετανάστευσης, Νότης Μηταράκης, να παίζει με τις λέξεις. Τώρα που αποκαλύφθηκε «κλέβοντας οπώρας» …πως τάχα δεν θα κάνει επέκταση αλλά αναβάθμιση ..! σε ΚΥΤ και ΠΡΟΚΕΚΑ …Και εμείς να τον κοιτάμε και να τον πιστεύουμε …!
ΤΕΛΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Η επίπονη αυτή διαδρομή αναδεικνύει ζοφερά συμπεράσματα και σκέψεις . Η όλη διεργασία δημιουργίας μη νόμιμων Δομών υποδοχής «λαθρο-μεταναστών» δεν ξεκίνησε πρόσφατα όπως σφαλερά ίσως πιστεύουμε . Το χρονικό μιας αργόσυρτης αλλά ολίγον κατ ολίγον εωσφορικά στημένης και συνακόλουθα παράνομης Δομής αποκαλύπτεται μπροστά μας … Γιατί τοι σχέδιο εξυφαίνεται εδώ και χρόνια …Με ΚΥΑ του 2012. Που και μόνο νόμιμες δεν είναι …Αλλά ποιος ενδιαφέρθηκε αλήθεια …; Μήπως οι κατά καιρούς Περιφερειάρχες που θα έπρεπε να έχουν τον έλεγχο της περιοχής και να ελέγχουν τα πάντα, επιβάλλοντας ακόμη και τσουχτερά πρόστιμα ..;! Μήπως οι εκάστοτε Δήμαρχοι …που για το μόνο που νοιάζονταν ήταν η εκλογική τους πελατεία…; Μήπως οι τοπικοί κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι της περιοχής είχαν ποτέ το σθένος να ορθώσουν ανάστημα στην κεντρική εξουσία και στο κόμμα που στηρίζουν..; Αστεία πράγματα .Και δεν τα λέω μόνο για τώρα αλλά και για παλαιότερα. «Γιατί κρατάει χρόνια η κολόνια…»!
Έτσι λοιπόν τελικά δεν εκπλήσσομαι για τον δαιμονικό κατακερματισμό αρμοδιοτήτων σε πολλές συναρμόδιες υπηρεσίες …Που τελικά δηλώνουν σχεδόν όλες αναρμόδιες …Για να μην βγαίνει άκρη πουθενά και ποτέ ..! Δεν εκπλήσσομαι που από την εξόφθαλμη έλλειψη συντονισμού βλέπουμε το δέντρο και χάνουμε το δάσος …Γιατί οι «ανευθυνουπεύθυνοι» των πιο πάνω υπηρεσιών δεν ξέρουν τίποτε , δεν ορίζουν τίποτε , δεν παίρνουν μέτρα για τίποτε …Παρά μόνο αναμένουν …παίζουν κι αυτοί το παιχνίδι ενός ύπουλου και εχθρικού κράτους , πρόθυμοι στις επιθυμίες της κεντρικής εξουσίας … Κι ας μη το λένε .Αποτελούν οι περισσότεροι που το επανδρώνουν « φαγέδωμα» (εκτεταμένο έλκος) στην καρδιά ενός πισώπλατα κτυπημένου Έθνους. Γιατί λοιπόν όλα αυτά; Γιατί λειτουργούν παράνομα πέρα ως πέρα, χρόνια ολόκληρα, οι δομές αυτές και κανενός δεν πυρώνει τα αυτάκι του;!
Γιατί φτάσαμε στο σημείο να διαπραγματευόμαστε με μια κροκοδείλια κεντρική εξουσία , αντί να της πετάξουμε το γάντι κι όλα αυτά τα «ντοκουμέντα», λέγοντας της να απομακρυνθεί το συντομότερο σηκώνοντας από τον Ευλογημένο Έβρο τις παράνομες Δομές της;!
Γιατί ίσως πρέπει να θυμηθούμε την διαχρονικά ανά τους αιώνες αναλλοίωτη ρήση του ρήτορα της Αρχαιότητας Γάιου Τούλιου Κικέρωνα « Τις ωφελείται;»( qui bono) … Αλήθεια τις ωφελείται από την δημιουργία εφιαλτικής Δομής στο μαλακό υπογάστριο των Συνόρων μας με την Τουρκία ;! Λίγο , όχι πολύ ,αν ψάξετε , θα βρείτε ποιος ωφελείται…;! Όλοι αυτοί που εμπλέκονται με ΜΚΟ και με μπίζνες και δεν βάζουν όριο πουθενά και σε τίποτε! Δεν εισέφερα λοιπόν τυχαία όλο αυτό το υλικό , όλες αυτές τις σκέψεις. Εύχομαι να αποτελέσει τον σπόρο, για να καρποφορήσει η προσπάθεια. Να μείνει ο Έβρος Ελληνικός !
Αφιέρωσα μέρες για να συνθέσω όλα τα παραπάνω. Ίδρωσα μη γνωρίζοντας αν θα βγει καλό… Προσπάθησα όμως να καταδείξω πως δεν έχουμε το δικαίωμα να αφήσουμε τούτη τη γη σε χέρια αλλοφύλων και εξωμοτών…! Και να ξέρουν όλοι πως η έρευνα συνεχίζεται …
Έτσι αν όσοι με διαβάζουν έχουν κότσια και λίγο αίμα Ελληνικό , όχι μόνο θα αφήσουν τις δομές ως έχουν αλλά θα πρέπει να απαιτήσουν να φύγουν μέσα σε μια νύχτα. Γιατί είναι ΠΑΡΑΝΟΜΕΣ. Αφού δεν έχουν ούτε άδειες δόμησης, ούτε περιβαλλοντικές μελέτες ούτε το κυριότερο βιολογικό καθαρισμό! Οποιαδήποτε άλλη λύση μας θέτει όλους ως επίορκους ενώπιον της ιστορίας και των ευθυνών μας! Γιατί όλους θα πρέπει να μας στοιχειώνει πως « κριτές θα μας δικάσουν μια μέρα οι αγέννητοι κι οι νεκροί…»!

• Ο Ηλίας Ν. Ηλιακόπουλος είναι Διδάκτωρ Νομικής ,Δικηγόρος και δραστηριοποιείται επαγγελματικά, κοινωνικά και πολιτικά στον χώρο της Θράκης