Τα ίδια κίνητρα για επενδυτικά σχέδια είτε γίνουν στο βόρειο τμήμα του Έβρου, είτε δίπλα στην υπερσύγχρονη Εγνατία, το λιμάνι και το σιδηρόδρομο δίνει ο νέος αναπτυξιακός νόμος για τον οποίο πανηγυρίζουν στην Νέα Δημοκρατία.
Με πομπώδεις ανακοινώσεις και δηλώσεις στελέχη της Νέας Δημοκρατίας πανηγυρίζουν και εκφράζουν την ικανοποίησή τους για τον νέο αναπτυξιακό νόμο που ψηφίστηκε. Ο νέος αναπτυξιακός νόμος, πράγματι είναι ευνοίκός για επενδύσεις που αφορούν στον Έβρο και μάλιστα ευνοϊκότερος ακόμη και από τη Ροδόπη και την Ξάνθη.
Υπάρχει όμως μία μικρή λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά.
Τα πλαίσιο στηρίξεων – επιδοτήσεων, είναι ακριβώς το ίδιο για τις επενδύσεις που θα γίνουν σ’ όλο το μήκος των επιδοτούμενων περιοχών του Έβρου. Τι σημαίνει αυτό;
Ότι μία επιχείρηση είτε γίνει στο Ορμένιο (το οποίο απέχει 123 χιλιόμετρα από τον κόμβο του Αρδανίου) είτε γίνει στην Αλεξανδρούπολη, θα έχει ακριβώς τα ίδια κίνητρα.
Κι εδώ τίθεται σειρά ερωτημάτων γιατί κάποιος να επενδύσει στο Ορμένιο κι όχι στην Αλεξανδρούπολη, όταν θα λάβει την ίδια επιδότηση;
Για να πληρώνει επιπρόσθετα μεταφορικά κόστη, καθώς η απόσταση από το λιμάνι, το αεροδρόμιο και την Εγνατία ξεπερνάει τα 120 χιλιόμετρα;
Γιατί δεν επιδοτήθηκαν επιπλέον οι περιοχές που βρίσκονται εκτός υποδομών ώστε να αντισταθμιστεί το μεταφορικό κόστος;
Γιατί αυτό δεν αναδεικνύεται;
Πώς θα στηριχθεί το κεντρικό και βόρειο τμήμα του Έβρου όταν συγκεντρώνονται όλοι στο νότιο τμήμα του νομού, όπου έχει όλες τις μεταφορικές υποδομές και πολλά άλλα προνόνια;

Στο θέμα του αναπτυξιακού κυβερνητικοί αναφέρθηκαν κυβερνητικοί βουλευτές.
πρώτος απ’ όλους ο βουλευτής της Β1′ εκλογικής περιφέρειας βόρειου τομέα Αθηνών Δημήτρης Καιρίδης, ο οποίος μίλησε στον status 94.2 και στον Σταύρο Αποστολίδη.

Μετά το 3:19 ο κ. Καιρίδης, μιλάει για τα τρία εργαλεία.

Την ικανοποίησή του εκφράζει και ο βουλευτής Έβρου Σταύρος Κελέτσης, ο οποίος σε ανακοίνωσή του μιλάει για ειδικό καθεστώς για τον Έβρου.

«Εκφράζω την απόλυτη ικανοποίησή μου και ευχαριστώ τον αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης κ. Νίκο Παπαθανάση που με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που κατέθεσε κατά την τελευταία μέρα της συζήτησης του νέου Αναπτυξιακού Νόμου, έκανε δεκτό το αίτημα μας που ήταν αίτημα όλων των φορέων της Θράκης να συμπεριλάβει ειδικές διατάξεις για τη Θράκη και ιδιαίτερα τον Έβρο. Ειδικότερα σύμφωνα με την παρ. 5 των νομοτεχνικών βελτιώσεων :
Πρώτον, στα επενδυτικά σχέδια που αφορούν στον Έβρο και στη Θράκη, οι μεσαίες επιχειρήσεις (που αρχικά αποκλείονταν από το κίνητρο της επιχορήγησης) τελικώς θα μπορούν να επιχορηγούνται με 60% χρηματική επιδότηση στον Έβρο και 30% στη Ροδόπη και στην Ξάνθη. Το υπόλοιπο ποσοστό (40% και 70% αντίστοιχα) θα το λαμβάνουν με τη μορφή φορολογικών απαλλαγών.
Δεύτερον, κατά το στάδιο της αξιολόγησης τα νέα επενδυτικά σχέδια, που αφορούν τον Έβρο θα λαμβάνουν επιπλέον μοριοδότηση 10 μονάδων, ενώ αυτά της Ροδόπης και της Ξάνθης 5 μονάδων.
Οι παραπάνω ρυθμίσεις σε συνδυασμό με την πρόβλεψη ότι όλες οι επιχειρήσεις που βρίσκονται σε ζώνη απόστασης 30 χλμ. από τα σύνορα θα δικαιούνται το μέγιστο των κινήτρων που προβλέπει ο νέος νόμος, δημιουργεί ένα ιδιαίτερα ευνοϊκό καθεστώς ανάπτυξης για τον Έβρο και τη Θράκη. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι μέρος των προτάσεων που έχουν συμπεριληφθεί στο Πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης, υλοποιείται και αποτελεί πλέον νόμο του Κράτους!».

Ανακοίνωση εξέδωσε και η διοικούσα επιτροπή Έβρου της Νέας Δημοκρατίας η οποία να υπενθυμίσουμε έχει εκφράσει και την εμπιστοσύνη της στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την επέκταση των δομών του Φυλακίου. Η ΔΕΕΠ Έβρου αναφέρει:

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δείχνουν για ακόμη μία φορά το έμπρακτο ενδιαφέρον τους για τον Έβρο και τη Θράκη.
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, που ψηφίσθηκε χθες στη Βουλή και σε συνέργεια με τα όσα προβλέπονται στο πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής για τη Θράκη, εμπεριέχει εξαιρετικές πρόνοιες που ευνοούν την ανάπτυξη της περιοχής μας.
Συγκεκριμένα:
• Τα επενδυτικά σχέδια που κατατίθενται από μεσαίες επιχειρήσεις στην Π.Ε. Έβρου, θα επιδοτούνται σε ύψος 60% επί του συνολικού προϋπολογισμού της επένδυσης, ενώ σε ποσοστό 30% θα επιδοτούνται οι επενδύσεις σε Π.Ε. Ροδόπης και Π.Ε. Ξάνθης. Είναι η πρώτη φορά που θα δίνεται επιδότηση μέσω χρηματοδότησης, κάτι που δεν ισχύει για τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας μας.
• Προβλέπεται επιπλέον μοριοδότηση 10% για τα επενδυτικά σχέδια στην Π.Ε. Έβρου και 5% για τα επενδυτικά σχέδια σε Π.Ε. Ροδόπης και Π.Ε. Ξάνθης, στο στάδιο της αξιολόγησης.
• Διευρύνεται η έννοια της παραμεθόριας ζώνης από 15 σε 30 χιλιόμετρα, εντός της οποίας τα επενδυτικά σχέδια θα λαμβάνουν το μέγιστο ποσοστό του χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων .
Η κυβέρνηση σταθερά και μεθοδικά υλοποιεί την διακηρυγμένη θέση της για ενίσχυση του Έβρου, τόσο ως προμαχώνα της χώρας, όσο και ως μια περιοχή με εξαιρετικά σημαντική γεωστρατηγική και γεωπολιτική αξία!
O Πρόεδρος της Δ.Ε. Έβρου
της Νέας Δημοκρατίας
Άκης Παρασκευόπουλος

 

 

Αντίδραση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ροδόπης Δημήτρη Χαρίτου, ο οποίος μιλάει για διάσπαση του ενιαίου των κριτηρίων κινητροδότησης στη Θράκη.

Σε δήλωσή του ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Δημήτρη Χαρίτου για τον αναπτυξιακό νόμο και την τροπολογία για Θράκη αναφέρει:

Ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Δημήτρης Χαρίτου με αφορμή τροπολογία που κατατέθηκε την τελευταία στιγμή στο νομοσχέδιο για τον Αναπτυξιακό Νόμο και αφορά την τη Θράκη δήλωσε:

Η διάσπαση του ενιαίου των κριτηρίων κινητροδότησης των επενδύσεων ανάμεσα στις Περιφερειακές Ενότητες της Θράκης γεννά πολύ σοβαρά ερωτήματα με ποια κριτήρια η κυβέρνηση προχώρησε σε μία τέτοια ρύθμιση.

Η διαφοροποίηση στα ποσοστά των κινήτρων στα επενδυτικά σχέδια για τις μεσαίες επιχειρήσεις ανάμεσα στις ΠΕ στη Θράκη. Δηλαδή τα ποσοστά αμέσων ενισχύσεων να είναι στο 30% στις ΠΕ Ροδόπης και Ξάνθης και στο 60% στην ΠΕ Έβρου, με τις υπόλοιπες ενισχύσεις μέχρι το 100% να είναι έμμεσες, δηλαδή φορολοαπαλλαγές. Με τα bonus που δίνονται για τα επενδυτικά σχέδια στις ΠΕ Ροδόπης και Ξάνθης να είναι 5%, ενώ για την ΠΕ Έβρου στο 10%. Τέτοιες ρυθμίσεις ενέχουν τον κίνδυνο να προκαλέσουν την διεύρυνση των ανισοτήτων ανάμεσα στις ΠΕ της Θράκης, όπως επίσης και στους ρυθμούς ανάπτυξής τους.

Επιβάλλεται να δοθούν άμεσα πειστικές εξηγήσεις με ποια αντικειμενικά κριτήρια έγινε αυτός ο διαχωρισμός της κινητροδότησης των επενδυτικών σχεδίων που οδηγούν σε διαφορετικές ταχύτητες ανάπτυξης ανάμεσα στους νομούς της Θράκης. Ερωτήματα όπως, ελήφθη υπόψη το επίπεδο ανάπτυξης κάθε περιφερειακής ενότητας στη Θράκη, αν δηλαδή είναι περισσότερο ή λιγότερο ανεπτυγμένη; Σε ποιες από αυτές υπάρχει μεγαλύτερη ή μικρότερη αναγκαιότητα επενδύσεων; Ποιες έχουν το υψηλότερο ή το χαμηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα; Ασφαλώς και δεν ελήφθη υπόψη τίποτα από όλα αυτά γιατί είναι βέβαιο ότι αν είχαν ληφθεί δε θα γινόταν ένα τέτοιος αυθαίρετος διαχωρισμός.

Ο διαχωρισμός αυτός ανάμεσα στις Περιφερειακές Ενότητες της Θράκης δεν έγινε με αντικειμενικά κριτήρια, αλλά επέδρασε το λόμπι βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας στην Αθήνα που επηρεάζουν τις αποφάσεις της κυβέρνησης. Επιβεβαιώνουν με αυτόν τον τρόπο ότι δεν προσεγγίζουν τη Θράκη με αναπτυξιακά κριτήρια αλλά με επικοινωνιακά για να συνεχίσουν το γνωστό αφήγημα ο Έβρος άντεξε.

Ο Αναπτυξιακός Νόμος συνολικά δεν ανταποκρίνεται στις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας. Οι δυνατότητες αξιοποίησης των επενδυτικών πόρων από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις περιορίζεται ασφυκτικά. Είναι Νόμος κατά βάση αθηνοκεντρικός, σε βάρος της ελληνικής περιφέρειας, αλλά και με την τροπολογία της τελευταίας στιγμής για τη Θράκη είναι πιθανό το ενδεχόμενο να ενισχυθούν οι ανισότητες ανάμεσα στις Περιφερειακές Ενότητες.