Την Πέμπτη 29 έλαβε τέλος το άγχος των υποψηφίων, με την ανακοίνωση των βαθμολογιών για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Αναμένουμε να ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής του Μηχανογραφικού όπου θα δηλώσουν τις σχολές της επιλογής τους. Οι υποψήφιοι μπορούν να υποβάλλουν μηχανογραφικό για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ή/και να δηλώσουν το Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο για την εισαγωγή τους σε δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΙΕΚ). Δικαίωμα υποβολής μηχανογραφικό έχουν παράλληλα, όσοι απόφοιτοι συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των ημερησίων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ το 2021 ή 2022, διεκδικώντας φέτος το 10% των θέσεων εισακτέων, χωρίς νέα εξέταση και με τα μόρια που εξασφάλισαν στην τελευταία τους εξέταση.
Από τις εκτιμήσεις των εκπαιδευτικών του Ομίλου Ευκλείδη για το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων, φαίνεται ότι τα μόρια θα κινηθούν στα περσινά επίπεδα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηλεκτρονική εφαρμογή του Υπουργείου για κατάθεση Μηχανογραφικού θα είναι ανοικτή, πιθανότατα, για μικρό χρονικό διάστημα (ίσως και μια βδομάδα). Επομένως, ίσως οι υποψήφιοι θα χρειαστεί κάνουν ένα διάλειμμα από την καλοκαιρινή τους ξεκούραση και τις διακοπές τους για να μελετήσουν από τώρα ποιες σχολές και τμήματα μπορεί να τους ενδιαφέρουν. Η μια εβδομάδα ή οι δέκα ημέρες προθεσμίας για την υποβολή του μηχανογραφικού, σίγουρα δεν μας αφήνει το περιθώριο να αναθεωρούμε και να κάνουμε δεύτερες σκέψεις για τις επιλογές μας.
Πόσο σημαντική είναι λοιπόν η διαδικασία του μηχανογραφικού δελτίου; Η επιλογή σπουδών είναι πολύ σημαντική υπόθεση και απαιτείται ποιοτικός χρόνος και αρκετή διεργασία για να πάρει τις σωστές αποφάσεις ο υποψήφιος. Αν το καλοσκεφτούμε, πρόκειται για το τελευταίο αλλά πολύ καθοριστικό βήμα πριν το πανεπιστήμιο, καθώς αυτό θα δώσει το εισιτήριο για τον μοναδικό κόσμο της φοιτητικής ζωής, που οι περισσότεροι ονειρεύονται. Η σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού Τζανταρμά Κλειώ, επισημαίνει πως κατά το μηχανογραφικό, θα πρέπει να δίνουμε βάση στις πραγματικές επιθυμίες του υποψηφίου, λαμβάνοντας αποφάσεις και ιεραρχώντας τις σχολές με βάση αυτό που μας αρέσει πραγματικά, ανεξάρτητα το πως τα πήγαμε συνολικά στις εξετάσεις.
Η απαιτητική διαδικασία του μηχανογραφικού οφείλει να βασίζεται και σε ορισμένα άλλα κριτήρια, όπως και η οργάνωση του. Το πρώτο και κύριο κριτήριο είναι η ενημέρωση για τις σχολές καθ’ αυτές και για το πρόγραμμα σπουδών. Τα μαθήματα των τμημάτων ακόμα και με το ίδιο όνομα, διαφέρουν. Το ίδιο συμβαίνει και με τα επαγγελματικά δικαιώματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, τα τμήματα Πληροφορικής ΟΠΑ – Πληροφορικής Πειραιά όπως και τα Τμήματα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής στη Θεσσαλονίκη (Επιστήμη και Τεχνολογία Υπολογιστών και Πληροφοριακά Συστήματα) δίνουν τη δυνατότητα απόκτησης διπλών επαγγελματικών δικαιωμάτων, αυτά του πληροφορικού αλλά και αυτά του οικονομολόγου, λόγω του προγράμματος σπουδών. Οι απόφοιτοι τους εγγράφονται και στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας (Ο.Ε.Ε.) και έχουν τη δυνατότητα να απασχοληθούν ως Οικονομολόγοι. Απεναντίας, τα τμήματα Πληροφορικής στο ΑΠΘ, στο ΔΙΠΑΕ της Καβάλας, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας στην Καστοριά και στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο της Κέρκυρας δεν παραχωρούν αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα, αλλά αφορούν αμιγώς δικαιώματα που ανήκουν στον κλάδο της Πληροφορικής. Τέτοιες παγίδες, υπάρχουν σε όλα τα επιστημονικά πεδία, αναδεικνύοντας τη σημασία της έγκυρης πληροφόρησης αλλά και καθοδήγησης από τον σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού ή τον εκπαιδευτικό, ο οποίος θα πρέπει να βρίσκεται σε συνεχή εγρήγορση, διότι τα δεδομένα της εκπαίδευσης αλλάζουν μέρα με τη μέρα, στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του θεσμού της εργασίας και των επαγγελμάτων.
Ένα άλλο κριτήριο επιλογής σπουδών είναι τα μεταπτυχιακά, που ακολουθούν μετά το προπτυχιακό. Η εξειδίκευση, αποτελεί καίριο παράγοντα, καθώς αποκτά κανείς τεχνογνωσία, γνώσεις και ικανότητες στον τομέα του. Ωστόσο το μεταπτυχιακό, δεν αποτελεί βασικό γνώμονα για το μηχανογραφικό, με τη σκέψη ότι μπορεί κάποιος να αλλάξει γνώμη κατά τις σπουδές του, ή να αλλάξουν και να δημιουργηθούν νέα μεταπτυχιακά. Στη συνέχεια, η δήλωση αρκετών σχολών, είναι μια καλή τακτική για να αποκτηθούν τα φοιτητικά δικαιώματα. Σημασία έχει όμως, η ιεράρχηση των σχολών που θα πρέπει να βασίζεται με την εξής σειρά: Πρώτον τι μου αρέσει πραγματικά, τι ονειρεύομαι να κάνω, δεύτερον τι προτιμώ και μου αρέσει και τρίτον, τι μου αρκεί, ώστε να είμαι φοιτητής. Μη ξεχνάμε τη δυνατότητα μετεγγραφής σε αντίστοιχα τμήματα, εφόσον πληρούνται κριτήρια οικονομικά και κοινωνικά.
Προχωρώντας στο ζήτημα των βάσεων. Χαμηλή βάση δεν σημαίνει χαμηλή αξία σχολής. Είναι όλα θέμα ζήτησης ακόμα και στις σχολές. Για αυτό βλέπουμε υψηλόβαθμες σχολές σε μεγάλα αστικά κέντρα, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό τις προτιμά. Επίσης, κανένα δεδομένο δεν υπάρχει μέχρι στιγμής για το πώς θα κινηθούν οι φετινές βαθμολογίες των υποψηφίων στις Πανελλαδικές, συνεπώς και τα μόρια και οι βάσεις. Σε πολλές σχολές υπάρχουν μεταβολές, ενώ σε μερικές σχολές, ο υποψήφιος διαθέτει διαφορετικά μόρια λόγω του συντελεστή βαρύτητας της κάθε σχολής.
Κλείνοντας, το κεφάλαιο το μηχανογραφικού δεν είναι μια εύκολη υπόθεση και οφείλουμε να δίνουμε πολλή προσοχή. Και κάπου εδώ έρχεται ο ρόλος μας. Να βοηθήσουμε τους υποψηφίους στην ορθότερη οργάνωση και ιεράρχηση των τμημάτων, με κριτήρια τα παραπάνω, αλλά με πρωτεύον παράγοντα τον εαυτό μας, τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα μας. Να κάνει στοχευμένες και έξυπνες επιλογές, χωρίς βιασύνη και επιπολαιότητα. Η επίλυση αποριών, η πληροφόρηση, η ανάλυση και η σχεδίαση προσεκτικών «βημάτων» κατά το μηχανογραφικό μπορούν να χτίσουν ένα επιτυχημένο μέλλον. Το μέλλον ανήκει λοιπόν σε αυτούς που το διεκδικούν και το παίρνουν στα χέρια τους.