Ο βουλευτής Ξάνθης, Χουσεΐν Ζεϊμπέκ, τόνισε στη Βουλή πως η κυβέρνηση οφείλει να στηρίξει τις επιχειρήσεις στην Ξάνθη και στη Ροδόπη με την ακτοπλοϊκή γραμμή Αλεξανδρούπολη – Κερατσίνι.

Ο βουλευτής έθεσε ερωτήματα όπως:

  • Προτίθεται η Κυβέρνηση να επεκτείνει το μέτρο της δωρεάν ακτοπλοϊκής μεταφοράς και στις επιχειρήσεις της Ξάνθης και της Ροδόπης, με βάση την ανάγκη για δίκαιη μεταχείριση και ανακούφιση του μεταφορικού κόστους σε όλη τη Θράκη;
  • Ποιο είναι το συνολικό σχέδιο για τη στήριξη των επιχειρήσεων της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, πέρα από αποσπασματικά και επιλεκτικά μέτρα;
  • Σε ποιες ενέργειες θα προβεί το Υπουργείο ώστε να μην ενισχύεται η περιφερειακή ανισότητα και να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των τοπικών επιχειρήσεων στη δημόσια διοίκηση;

Σχετική ανακοίνωση του βουλευτή αναφέρει τα εξής:

“Τον Οκτώβριο του 2024 ο κ. Μητσοτάκης, σε δηλώσεις του σχετικά με την «ανασυγκρότηση του Έβρου», στη λογική της ενίσχυσης της πληγείσας από τις καταστροφές πυρκαγιές τοπικής κοινωνίας και οικονομίας, αλλά και των εμπορικών δικτύων στην περιοχή, αναφέρθηκε σε «επιδότηση θαλάσσιας εμπορευματικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Πειραιάς». 

Πρόκειται στην ουσία για τη θαλάσσια επιδοτούμενη μεταφορά των νταλικών (των επιχειρήσεων) από και προς το Λεκανοπέδιο της Αττικής, μέσω της συγκεκριμένης γραμμής.

Έκτοτε, 7 μήνες μετά από εκείνες τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα το παραμικρό. Σε πρόσφατες, όμως, δηλώσεις του Υφυπουργού

Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, σημειώθηκε πως «η νέα γραμμή που θα συνδέει την Αλεξανδρούπολη με το Κερατσίνι, βρίσκεται σε τελική φάση».

Προφανώς αυτή η νέα εμπορική ακτοπλοϊκή σύνδεση Αλεξανδρούπολης – Κερατσινίου με ενδιάμεσες στάσεις σε Χίο και Λέσβο – εφόσον τελικά ξεκινήσει να υλοποιείται – θα αποτελέσει αναμφίβολα θετική εξέλιξη για την ενίσχυση της

τοπικής οικονομίας και των εμπορικών δικτύων. 

Ωστόσο, η απόφαση να παρέχεται δωρεάν μεταφορά αποκλειστικά σε επιχειρήσεις με έδρα στον Νομό Έβρου,

αφήνοντας εκτός τις επιχειρήσεις των γειτονικών νομών Ροδόπης και Ξάνθης, εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ισονομία και τη συνολική στρατηγική στήριξης της Θράκης.

Η μονομερής αυτή ενίσχυση, ακόμη και αν εντάσσεται στο πλαίσιο της «ανασυγκρότησης του Έβρου» μετά τις πρόσφατες πυρκαγιές, δεν μπορεί να αγνοεί τη συνοχή και την αλληλεξάρτηση των παραγωγικών και κοινωνικών δομών της ευρύτερης περιοχής της Θράκης. 

Επιχειρήσεις της Ξάνθης και της Ροδόπης βρίσκονται σε εξίσου νευραλγικά σημεία και αντιμετωπίζουν τα ίδια, αν όχι οξύτερα, προβλήματα μεταφορικού κόστους και πρόσβασης σε αγορές.

Επιπλέον, η μεροληπτική αυτή πολιτική έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά αποφάσεων (όπως ο πρόσφατος αναπτυξιακός νόμος) που καλλιεργούν ένα αίσθημα ανισότητας και διάκρισης μεταξύ των Νομών της Θράκης, αντί να υπηρετούν μια δίκαιη και ολιστική αναπτυξιακή προσέγγιση, όπως είχε αποτυπωθεί και στο πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης.

Επειδή οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες της Θράκης αξίζουν ίσες ευκαιρίες ανάπτυξης και πρόσβασης σε υποδομές, χωρίς αποκλεισμούς,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Προτίθεται η Κυβέρνηση να επεκτείνει το μέτρο της δωρεάν ακτοπλοϊκής μεταφοράς και στις επιχειρήσεις της Ξάνθης και της Ροδόπης, με βάση την ανάγκη για δίκαιη μεταχείριση και ανακούφιση του μεταφορικού κόστους σε όλη τη Θράκη;
  1. Ποιο είναι το συνολικό σχέδιο για τη στήριξη των επιχειρήσεων της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, πέρα από αποσπασματικά και επιλεκτικά μέτρα;
  2. Σε ποιες ενέργειες θα προβεί το Υπουργείο ώστε να μην ενισχύεται η περιφερειακή ανισότητα και να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των τοπικών επιχειρήσεων στη δημόσια διοίκηση;”