Ο δυναμισμός της τουρκικής ναυπηγικής βιομηχανίας, σε αντιπαραβολή με τον μαρασμό της αντίστοιχης ελληνικής, είναι πλέον γνωστός ακόμα και στους μη ειδήμονες. Όμως, ο δυναμισμός της τουρκικής ναυπηγικής βιομηχανίας δεν περιορίζεται μόνο στις ναυπηγήσεις και τις επισκευής αλλά και στη… διάλυση των πλοίων.

Συγκεκριμένα, η περιοχή της Aliaga (δες στο συνημμένο χάρτη το κίτρινου χρώματος δείκτη), περίπου 60 χλμ. βορειοδυτικά της Σμύρνης, απέναντι από τη Λέσβο έχει πλέον μετατραπεί στο μεγαλύτερο διαλυτήριο της Ευρώπης. Σε μία ακτή μήκους περίπου 1,5 χιλιομέτρων δραστηριοποιούνται 20 εταιρίες διάλυσης πλοίων που σε ετήσια βάση διαλύουν και ανακυκλώνουν περί τα 200 πλοία! Πέριξ αυτών δραστηριοποιείται μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων οι οποίες ανακτούν και ανακατασκευάζουν συστήματα, υποσυστήματα, απάρτια (ακόμη και αυτά που πωλούνται διεθνώς ως αναμνηστικά) από τα πλοία που διαλύονται και τα οποία στη συνέχεια πωλούνται στη διεθνή αγορά.

Ας σημειωθεί ότι η γή ανήκει στο τουρκικό δημόσιο και έχει παραχωρηθεί στις επιχειρήσεις διάλυσης με καθεστώς μακροχρόνιας μίσθωσης. Συνολικά υπάρχουν 20 θέσεις διάλυσης, ενώ οι δραστηριοποιούμενες επιχειρήσεις έχουν προχωρήσει σε επενδύσεις για τη κατασκευή των αναγκαίων λιμενικών έργων αλλά και της λοιπής υποδομής (γερανοί, αποβάθρες, κ.λπ.).Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στη διαχείριση του αμιάντου όπου λόγω της επικινδυνότητας του περισυλλέγεται από ειδικά συνεργεία και αποθηκεύεται σε ειδικές χωματερές.

Τονίζεται επίσης, ότι οι τουρκικές εταιρίες διάλυσης πλοίων αποτελούν τον «συνήθη» υψηλότερο πλειοδότη στους διαγωνισμούς του βρετανικού υπουργείου Άμυνας που αφορούν τη διάλυση παροπλισμένων πλοίων. Για παράδειγμα μία τουρκική εταιρία πρόσφερε το ποσό των 3 εκατ. ευρώ για τη διάλυση του αεροπλανοφόρου Ark Royal, που ήταν υψηλότερο από κάθε άλλη προσφορά. Ο συνδυασμός χαμηλού εργατικού κόστους και συνθηκών σταθερότητας από την τουρκική κυβέρνηση όχι μόνο δημιούργησε επιχειρηματικές ευκαιρίες και νέες θέσεις εργασίας αλλά στην κυριολεξία απογείωσε έναν κλάδο που ανταγωνίζεται στα ίσια τις χώρες της Άπω Ανατολής στη διάλυση των πλοίων. Στην Ελλάδα, την κατεξοχήν ναυτική χώρα, δυστυχώς…


defence-point.gr