Τα προβλήματα που υπάρχουν με τον περιφερειακό της Αλεξανδρούπολης, ένα έργο που διεκδικείται εδώ και χρόνια και δεν έχει ακόμα εξευρεθεί λύση έφερε στη βουλή ο βουλευτής Έβρου του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Ντόλιος. Στην ερώτηση του βουλευτή απάντησε ο αναπληρωτής υπουργός ανάπτυξης Σταύρος Καλογιάννης, ο οποίος υποστήριξε ότι αναμένεται από το δήμο να λύσει το θέμα με ιδιοκτησίες στην ανατολική σύνδεση με την πόλη.

Κύριε Υπουργέ, ο περιφερειακός δρόμος της Αλεξανδρούπολης είναι ένα από τα έργα τα οποία ολοκληρώνουν το σύστημα της Εγνατίας Οδού μαζί με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, γι’ αυτό εδώ και αρκετά χρόνια έγινε η επιλογή της κατασκευής του. Η μελέτη έχει ολοκληρωθεί, έχουν επιλυθεί σειρά δύσκολων προβλημάτων. Παρέμειναν δύο εκκρεμότητες, οι οποίες θα έλεγα ότι καθυστέρησαν ανεπίτρεπτα.
Η μία εκκρεμότητα είναι η ολοκλήρωση της πράξης εφαρμογής σε ένα μήκος χιλίων μέτρων στο ανατολικό τμήμα του περιφερειακού δρόμου. Η δεύτερη εκκρεμότητα αφορά μία μικρή πράξη αναλογισμού στο σημείο της σύνδεσης του περιφερειακού δρόμου με τη χερσαία ζώνη της Αλεξανδρούπολης. Οι δύο αυτές εκκρεμότητες υπάρχουν εδώ και αρκετά χρόνια. Έχουν γίνει συσκέψεις με το Δήμο της Αλεξανδρούπολης και τελικά ακόμα δεν έχουν επιλυθεί.
Τα ερωτήματα τα οποία τίθενται είναι τα εξής: Αποτέλεσμα των δύο αυτών εκκρεμοτήτων είναι να μην εντάσσεται το έργο στο ΕΣΠΑ. Δεν ξέρω αν είναι και κάτι βολικό αυτό για την Κυβέρνηση -για τις κυβερνήσεις, όχι μόνο γι’ αυτή την Κυβέρνηση- το ότι υπάρχει μία μικρή εκκρεμότητα και γι’ αυτό το λόγο, μας απαλλάσσει από την υποχρέωση να εντάξουμε το έργο και να διαθέσουμε κάποια πίστωση.
Το δεύτερο ζήτημα αφορά το εξής: Εάν δεν γίνει ο περιφερειακός στο άμεσο μέλλον, τότε θα προκύψουν αλλαγές κατά μήκος της διαδρομής του, αλλαγές που θα προκύψουν από την ανέγερση νέων κτηρίων κ.λπ.
Έχω τη γνώμη ότι τότε θα ματαιωθεί ο περιφερειακός, τουλάχιστον όσον αφορά τη σημερινή του μελέτη και τη σημερινή του διαδρομή, γιατί θα πρέπει να γίνουν από την αρχή καινούργια πράγματα. Θα πάνε τσάμπα -επιτρέψτε μου τη λέξη- τα 35 δισεκατομμύρια περίπου που διατέθηκαν για τη μελέτη, θα σπαταληθούν οι απίστευτες και κουραστικές διαπραγματεύσεις οι οποίες κατέληξαν σε συμφωνίες με το Στρατό κ.λπ. -γιατί διέρχεται από στρατόπεδα ο περιφερειακός δρόμος-. Σαν να καταργούμε κάθε στοιχειώδη έννοια ορθολογισμού.
Έχουμε δαπανήσει χρήματα, έχουμε κάνει κόπο, βρισκόμαστε προ του τέλους της μελέτης και τελικά, δεν μπορούμε να εντάξουμε το έργο και ακυρώνουμε και μια κολοσσιαία επιλογή, αυτή στην οποία στην αρχή αναφέρθηκα, της σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με την Εγνατία Οδό, την ολοκλήρωση δηλαδή του συστήματος Εγνατία.
Πέραν αυτού, υπάρχει και ένα δεύτερο ζήτημα, κύριε Υπουργέ, το οποίο θα πρέπει να μας απασχολήσει, ότι στην Αλεξανδρούπολη έχει αποφασιστεί η κατασκευή της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων, η οποία θα εξυπηρετήσει δύο Νομούς, Έβρου και Ροδόπης. Χωρίς τον περιφερειακό δρόμο είναι αδύνατον να λειτουργήσει αυτή η μονάδα.
Τα ερωτήματα τίθενται από μόνα τους: Γιατί καθυστέρησε, κατ’ αρχήν, η ολοκλήρωση αυτής της μελέτης; Το δεύτερο είναι αν γνωρίζετε το πότε ολοκληρώνεται τελικά η μελέτη πλήρως, πότε τελειώνει αυτή η εκκρεμότητα. Θέλω να θέσω και ένα ζήτημα ότι, εφόσον την ολοκληρώσουμε -σε ελάχιστο πλέον χρονικό διάστημα, δεν έχουμε περιθώριο- εάν υπάρχει η δυνατότητα χρηματοδότησης του έργου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστώ, κύριε Ντόλιο.
Στην ερώτησή σας θα απαντήσει ο Αναπληρωτής Υπουργός κ. Καλογιάννης.
Έχετε το λόγο, κύριε Υπουργέ.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, σε γενικές γραμμές το θέμα το οποίο αναπτύξατε έχει, πράγματι, έτσι. Πήραμε στοιχεία και από την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΑΕ» και από το Δήμο Αλεξανδρούπολης. Οι οριστικές μελέτες του έργου -μελέτες οδοποιίας, γεωλογικές, υδραυλικές κ.λπ.- έχουν ολοκληρωθεί από το 2007-2008.
Στη συνέχεια ανατέθηκαν οι οριστικές μελέτες των τεχνικών έργων της παράκαμψης, οι οποίες, επίσης, ολοκληρώθηκαν το 2011, στις αρχές του 2012.
Η καθυστέρηση δημοπράτησης του συγκεκριμένου έργου οφείλεται σε μία εμπλοκή που υπάρχει σε ένα μικρό κομμάτι, περίπου ενός χιλιομέτρου, στην ανατολική χάραξη, η οποία και διευθετείται -σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε από το Δήμο Αλεξανδρούπολης- από τον ίδιο το Δήμο.
Συγκεκριμένα, ο Δήμος μας ενημέρωσε ότι έχει έτοιμη την πράξη εφαρμογής των συγκεκριμένων περιοχών. Η ανάρτηση θα γίνει σύντομα, το αμέσως επόμενο διάστημα, όπως ισχυρίζεται ο Δήμος, και θα ακολουθήσει η αποστολή της προς κύρωση στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Σχετικά με την πράξη αναλογισμού, ο Δήμος Αλεξανδρούπολης μας ενημέρωσε ότι την έχει αναθέσει σε μελετητή. Σύντομα θα έχει στη διάθεσή του τα τμήματα των ιδιοκτησιών, έτσι ώστε να μπορεί να συνταχθεί η πράξη και να προβεί στην αποζημίωση των ιδιοκτητών.
Μόλις ολοκληρωθούν αυτές οι δύο απομένουσες πράξεις, θα πρέπει να ξαναδεί ο Δήμος τον προϋπολογισμό του έργου και να δούμε τα νέα στοιχεία τα οποία θα προκύψουν, να έχουμε, δηλαδή, επικαιροποιημένο προϋπολογισμό.
Εφόσον ολοκληρωθούν τα προαναφερόμενα, θα μπορούμε να εξετάσουμε τη δυνατότητα ένταξης του συγκεκριμένου έργου στο ΕΣΠΑ. Δεν έχει, δηλαδή, σήμερα το έργο την ωριμότητα για να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, όπως γνωρίζετε πολύ καλά.
Επιτρέψτε μου εδώ να πω ότι δεν τίθεται κανένα θέμα «βολέματος» της Κυβέρνησης. Δεν έχει καμμία αρμοδιότητα στο συγκεκριμένο θέμα το Υπουργείο. Αφορά αποκλειστικά σε ενέργειες του Δήμου. Όσο γρηγορότερα ο Δήμος τελειώσει την πράξη εφαρμογής, την πράξη αναλογισμού, τόσο συντομότερα θα μπορούμε να απαντήσουμε για το εάν μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το έργο.
Πρέπει να επισημάνω ότι είμαστε περίπου στα μέσα του 2013. Ο χρόνος πιέζει πάρα πολύ για την τρέχουσα προγραμματική περίοδο. Και, βεβαίως, όχι μόνο το πρόγραμμα του δικού μας Υπουργείου, αλλά όλα τα επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ, έχουν υπερδέσμευση.
Συνεπώς, ο Δήμος Αλεξανδρούπολης θα πρέπει να βιαστεί να ολοκληρώσει τις πράξεις οι οποίες έχουν απομείνει.
Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Μπορείτε να δευτερολογήσετε αν θέλετε, κύριε συνάδελφε.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΝΤΟΛΙΟΣ: Κύριε Υπουργέ, θα ήθελα, αν μπορούσατε, να γίνετε πιο συγκεκριμένος σε σχέση με το χρόνο. Εάν ο Δήμος Αλεξανδρούπολης λύσει τις εκκρεμότητες αυτές σε ένα διάστημα δύο μηνών, προλαβαίνουμε να εντάξουμε το έργο στο ΕΣΠΑ; Αυτό είναι το ένα ζήτημα.
Υποθέτω ότι τουλάχιστον στην πράξη αναλογισμού θα οδηγηθεί, ίσως, σε ιδιωτικά συμφωνητικά με τους ιδιοκτήτες, τα οποία θα αξιοποιήσει για να μπορέσει να επικαιροποιήσει και τον προϋπολογισμό του έργου.
Το δεύτερο ζήτημα το οποίο τίθεται σε όλους μας και όχι μόνο σε εσάς και την Κυβέρνηση, είναι το τι θα κάνουμε. Υπάρχει μία εθνική κεντρική επιλογή: Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και ο περιφερειακός δρόμος, η σύνδεση, δηλαδή, του λιμανιού με την Εγνατία Οδό. Είναι δυνατόν να ακυρώσουμε ή να διακινδυνεύσουμε την ολοκλήρωση του συστήματος της Εγνατίας;
Θα ήθελα, επίσης, να αναφερθώ σε μία ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που μιλάει για αναβάθμιση σαράντα λιμανιών, εκ των οποίων δέκα ελληνικών. Κι ένιωσα μία οδυνηρή έκπληξη, θα έλεγα, ότι η Αλεξανδρούπολη δεν αναφέρεται στα υπό αναβάθμιση λιμάνια.
Ίσως δεν είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου σας, αλλά είναι καίριο ζήτημα, είναι μείζον ζήτημα, γιατί έχει γίνει μία εθνική επιλογή. Εδώ και πολλά χρόνια έχουν δαπανηθεί απίστευτα ποσά για την κατασκευή του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, την κατασκευή της Εγνατίας, τώρα συζητάμε για τη σύνδεση του λιμανιού με την Εγνατία Οδό και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δεν αναφέρεται στα υπό αναβάθμιση λιμάνια.
Θα επανέλθω, κύριε Υπουργέ, στο πρώτο μου ερώτημα: Πόσο χρόνο έχουμε; Να τρέξουμε, να σπεύσουμε για να προλάβουμε την ένταξη του περιφερειακού δρόμου στο τρέχον Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης!
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε, κύριε Ντόλιο.
Κύριε Υπουργέ, μπορείτε να απαντήσετε.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Αγαπητέ συνάδελφε, θα εξαρτηθεί από την ταχύτητα με την οποία θα ενεργήσει ο Δήμος. Μόλις ο Δήμος μας δώσει τα στοιχεία αναλυτικά, μόλις, δηλαδή, ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε κι εμείς.
το έργο έχει πλήρη ωριμότητα, τότε θα μπορούμε να πούμε αν μπορούμε να το εντάξουμε ή όχι.