Του Παναγιώτη Κουσίδη

Πολλοί καημοί, πολλά οράματα και πολλά χρήματα (κοινοτικά και ελληνικά) επενδύθηκαν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Πολλά χρόνια περιμένουμε την ολοκλήρωσή του για να απογειωθεί αναπτυξιακά η πόλη και η ευρύτερη περιοχή μας. Πολλές διαψεύσεις και απογοητεύσεις συνόδευσαν τις ελπίδες και τις προσδοκίες μας. Πολλοί φεύγουν από τον κόσμο τούτο με τον καημό αυτού του λιμανιού. Δυστυχώς ένας αναπτυξιακός πυλώνας της Αλεξ/πολης, στον οποίο επενδύθηκαν πολλές προσδοκίες και πολύ χρήμα, συνεχίζει να καρκινοβατεί. Και όπως φαίνονται οι προοπτικές, θα χρειασθεί μακρύς χρόνος μέχρι να ολοκληρωθεί, να λειτουργήσει, να αξιοποιηθεί και να προσφέρει εμπορική και τουριστική κίνηση και φυσικά κάποιες θέσεις εργασίας σε μια εποχή καλπάζουσας ανεργίας.
΄Οσον αφορά την εκβάθυνση του λιμένα και του διαύλου πρόσφατα σταμάτησε ο εργολάβος τις εργασίες και θα χαθεί πολύτιμος χρόνος μέχρι να γίνει η νέα δημοπρασία και η ανάθεση σε νέο ανάδοχο εργολάβο για την ολοκλήρωση της εκβάθυνσης. Πέραν του πρόσθετου αυτού οικονομικού κόστους, θα απαιτηθούν μερικά ακόμη εκατομμύρια ευρώ για την εγκατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού, ώστε να γίνει λειτουργικό και παραγωγικό το λιμάνι. Θα χρειασθούν ακόμη μερικά εκατομμύρια για τη σύνδεση του λιμανιού με την Εγνατία και τον Σιδηρόδρομο. Αυτό με τη σειρά του προϋποθέτει τη διάθεση μερικών εκατομμυρίων για την κατασκευή του Περιφερειακού της Αλεξ/πολης, ώστε να γίνει η σύνδεση του λιμανιού με την Εγνατία και η σύνδεση της Ανατολικής με τη Δυτική πόλη. Επίσης χρειάζονται ακόμη μερικά εκατομμύρια ευρώ για τις απαλλοτριώσεις των παρακείμενων ιδιωτικών εκτάσεων-κτημάτων (Μαϊστριανά), ώστε να αυξηθεί ο ζωτικός χώρος της ανατολικής χερσαίας ζώνης του λιμανιού για να πραγματοποιηθούν οι συνδέσεις και να λειτουργήσει ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων (κοντέϊνερς), καθώς και το κρηπίδωμα για τα κρουαζιερόπλοια.
Πώς θα γίνει αυτός ο χορός των εκατομμυρίων σε περίοδο λιτότητας και σφιχτής δημοσιονομικής προσαρμογής; Πότε επιτέλους θα γίνει το λιμάνι μας λειτουργικό και έτοιμο να παίξει τον ιστορικό αναπτυξιακό του ρόλο ως κέντρου συνδυασμένων μεταφορών; Πότε θα αρχίσει η αναπτυξιακή απογείωση της Αλεξ/πολης, του ακριτικού ΄Εβρου και ολόκληρης της Περιφέρειας Α.Μ.-Θράκης;
Η πόλη της Αλεξανδρούπολης στη φάση της σύνδεσης του λιμανιού με την Εγνατία έχει να παίξει σημαντικό ρόλο, αφού πέραν των άλλων έχει το πλεονέκτημα να διαθέτει στην περιοχή του λιμανιού δημοτικές εκτάσεις, απαραίτητες για την ενότητα των συνδέσεων. Γι αυτό είναι μεγάλη η ευθύνη των περιφερειακών και δημοτικών αρχών να διαχειριστούν την πλεονεκτική θέση της πόλης και να διεκδικήσουν γι αυτήν τα δικαιώματά της, τα ανταποδοτικά και αντισταθμιστικά της οφέλη. Δεν είναι δυνατόν η πόλη να συνεισφέρει εκτάσεις, να γίνει δέκτης της όχλησης και της ρύπανσης από τη σημερινή και κυρίως τη μελλοντική λειτουργία του λιμανιού, χωρίς να αποκομίσει κάποια ανταποδοτικά οφέλη και χωρίς να ικανοποιήσει κάποιες βασικές απαιτήσεις της (όρους και προϋποθέσεις), όπως είναι π.χ. ο χώρος πάρκινγκ κάτω από το Φάρο. Η πόλη δεν θα σταθεί εμπόδιο αλλά θα αγκαλιάσει την προσπάθεια και θα απαιτήσει τα δικαιώματά της.
Οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του λιμανιού αλλά και του κάθετου άξονα της Εγνατίας (Αρδάνιο-Ορμένιο) έχουν μέχρι σήμερα μεγάλο κόστος στην οικονομία της περιοχής και εφόσον συνεχιστούν θα στερήσουν πολλούς σημαντικούς πόρους από το λιμάνι, από την πόλη, από την περιφέρεια και από την Ελλάδα.!