Της Κικής Ηπειρώτου από την εφημερίδα «Η Γνώμη»
Σχεδόν ανάρπαστο έχει γίνει από την ημέρα έναρξης διάθεσής του το πετρέλαιο θέρμανσης στον Έβρο. Οι παραγγελίες είναι πολλές, καθώς οι καταναλωτές εκμεταλλευόμενοι τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, αλλά και τις μειωμένες τιμές των καυσίμων (που έχουν αρχίσει τα τελευταία 24ωρα να παίρνουν την ανιούσα και πάλι), φαίνεται πως επιστρέφουν στο πετρέλαιο ως βασικό μέσο θέρμανσης.

Για τρίτη συνεχή εβδομάδα από την πρεμιέρα διανομής του πετρελαίου οι τιμές συνεχίζουν να διαμορφώνονται μεταξύ 1 και 1,1 ευρώ το λίτρο, με το μέσο όρο να βρίσκεται στα 1,04-1,05 ευρώ. Πρόκειται για τιμές Οκτωβρίου 2010, ενώ σε πολλά πρατήρια κυμαίνονται ακόμη και κάτω από τα 99 λεπτά το λίτρο. Για τους δικαιούχους επιδόματος, αυτό σημαίνει ότι αγοράζουν το καύσιμο σε τιμές κάτω από 70 λεπτά το λίτρο. Δείγμα της ζήτησης είναι και οι χιλιάδες αιτήσεις για επίδομα θέρμανσης, που μια εβδομάδα μετά την έναρξης της σχετικής εφαρμογής στη ΓΓΠΣ πρέπει να έχουν ξεπεράσει τις 40.000.

15-20% αύξηση στην Αλεξανδρούπολη
Μιλώντας στη «ΓΝΩΜΗ», ο πρόεδρος των βενζινοπωλών Αλεξανδρούπολης Νίκος Κεσουδάκης σημειώνει πως παρατηρείται αύξηση στις παραγγελίες, σε σχέση με πέρσι, που αγγίζει το 15 – 20 %. Η μείωση του φόρου και οι χαμηλές τιμές, σε συνδυασμό με την κακοκαιρία των τελευταίων ημερών, έχει ως αποτέλεσμα να γίνουν πολλές παραγγελίες ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα οι πρατηριούχοι να βρίσκονται διαρκώς επί ποδός, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες.
Ωστόσο, ο ίδιος εκφράζει τον προβληματισμό του, αναφορικά με τη διαφαινόμενη ανοδική τάση των τιμών των καυσίμων τις τελευταίες ώρες. Παράλληλα, ένα ακόμη απρόοπτο, το οποίο αντιμετωπίζουν οι πρατηριούχοι στη χειρότερη δυνατή συγκυρία, αφορά στις καιρικές συνθήκες στα λιμάνια της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης, οι οποίες δεν αφήνουν τα πλοία που μεταφέρουν τα καύσιμα να δέσουν, με αποτέλεσμα τα καύσιμα να έρχονται με το σταγονόμετρο τις τελευταίες ημέρες. «Ωστόσο το πρόβλημα είναι παροδικό και η κατάσταση σύντομα θεωρούμε πως θα εξομαλυνθεί, προτού δημιουργήσει δυσλειτουργίες στην αγορά μας», εκτιμά ο κ. Κεσουδάκης.

Στροφή στο πετρέλαιο και στο βόρειο Έβρο
Στα επίπεδα του 2010 έχουν πέσει εκτός από τις τιμές και οι παραγγελίες στο βόρειο Έβρο. Όπως λέει στη «ΓΝΩΜΗ» η πρόεδρος των πρατηριούχων βορείου Έβρου Βάσω Καλαϊτζή, η κίνηση πηγαίνει ανέλπιστα καλά, με τους καταναλωτές να προχωρούν σε αρκετά γενναίες παραγγελίες και να πληρώνουν στην ώρα τους.
«Φαίνεται πως ο κόσμος στρέφεται και πάλι προς το πετρέλαιο θέρμανσης, μετά τα κλιματιστικά, τις σόμπες και άλλες μέσα που είχε βρει τα προηγούμενα χρόνια. Αν δεν υπάρξει μεγάλη άνοδος στις τιμές των καυσίμων εκτιμούμε πως η περίοδος θα κλείσει με ιδιαίτερα θετικό πρόσημο για τα πρατήρια του βορείου Έβρου», αναφέρει η κα Καλαϊτζή.

Πόσο θα πέσει το πετρέλαιο
Τα πάντα φυσικά γύρω από τη ζήτηση θα εξαρτηθούν από το ενδεχόμενο περαιτέρω αποκλιμάκωσης της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, με παράγοντες του χώρου να προεξοφλούν ακόμη μεγαλύτερη μείωσή του. Την Τετάρτη, σύμφωνα με «Τα Νέα», η συμβολαιακή τιμή του αργού στη Νέα Υόρκη διαπραγματευόταν στα 81,13 δολάρια το βαρέλι, και του μπρεντ στα 85,92 δολάρια το βαρέλι, καταγράφοντας και τα δύο ελαφρώς ανοδικές τάσεις.
Αλλά ο πλέον καθοριστικός παράγοντας για την εξέλιξη της ζήτησης στο πετρέλαιο θέρμανσης, θα είναι οι καιρικές συνθήκες. Τόσο οι εταιρείες όσο και τα πρατήρια ελπίζουν σε ένα χειμώνα με χαμηλές θερμοκρασίες (σε αντίθεση με τον περυσινό).
Συγκρίνοντας πάντως τις ελληνικές τιμές με αυτές στην υπόλοιπη ΕΕ, η χώρα συνεχίζει να βρίσκεται ψηλά στη λίστα της ακρίβειας (στοιχεία της 20ης/10/2014).
Στις τιμές με φόρους, η Ελλάδα κατέχει την 3η υψηλότερη τιμή στις βενζίνες, και την 7η στο πετρέλαιο θέρμανσης. Στις τιμές προ φόρων, η Ελλάδα κατέχει την 10η υψηλότερη τιμή στις βενζίνες, και την 11η στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Στο μεταξύ, οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών τελούν εν αναμονή της απάντησης από τα αρμόδια υπουργεία στο αίτημά τους να καταργηθεί η προκαταβολή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα όταν τα εκτελωνίζουν.